PAGE  
59

[image: image1.png]COUNCIL ~ CONSEIL
OF EUROPE __DE L'EUROPE




[image: image94.png]



[image: image95.png]



[image: image96.jpg](@trul pentru Jurnalism Independent

7




HOTĂRÂRE

cu privire la monitorizarea reflectării campaniei electorale

pentru alegerile parlamentare anticipate din 28 noiembrie 2010

de către IPNA Compania „Teleradio-Molova”

În conformitate cu prevederile art.56 alin.(6), art.58 lit.c) din Codul audiovizualului al Republicii Moldova şi în baza
p.42 lit.d), m) şi o) din Regulamentul Consiliului de Observatori al Instituţiei Publice Naţionale a Audiovizualului Compania "Teleradio-Moldova", aprobat prin Hotărîrea Consiliului de Observatori nr.1/3 din 09.02.2007,

p.5 din Hotărîrea Comisiei Electorale Centrale nr.3614 din 8 octombrie 2010 cu privire la aprobarea Regulamentului privind reflectarea campaniei electorale la alegerile parlamentare anticipate din 28 noiembrie 2010 în mijloacele de informare în masă din Republica Moldova,

în urma examinării
- Raportului Asociaţiei Presei Electronice APEL „Monitorizarea pluralismului politic în programele de ştiri şi actualităţi ale IPNA Compania „Teleradio-Moldova” şi IPRA Compania „Teleradio-Găgăuzia”, prezentat de Aneta Gonţa, Coordonator de proiect APEL,
- Raportului Centrului pentru Jurnalism Independent „Monitorizarea mass-media în campania electorală pentru alegerile parlamentare anticipate din 28 noiembrie 2010” (28 septembrie – 10 octombrie 2010), prezentat de Nadine Gogu, Director CJI,
Consiliul de Observatori

HOTĂRĂŞTE:

1. Se ia act de Raportul CJI „Monitorizarea mass-media în campania electorală pentru alegerile parlamentare anticipate din 28 noiembrie 2010” (28 septembrie – 10 octombrie 2010) şi Raportul APEL „Monitorizarea pluralismului politic în programele de ştiri şi actualităţi ale IPNA Compania „Teleradio-Moldova” şi IPRA Compania „Teleradio-Găgăuzia” (7 septembrie – 15 octombrie 2010).
2. Se recomandă preşedintelui Companiei, directorului radiodifuziunii şi directorului televiziunii să asigure o prezenţă mai amplă a experţilor atât în programele informative radiofonice şi televizate, cât şi în programele cu caracter electoral.
3. Se recomandă preşedintelui Companiei, directorului radiodifuziunii şi directorului televiziunii să aplice sancţiuni angajaţilor IPNA Compania „Teleradio-Molova” pentru difuzarea ştirilor politice cu caracter conflictual în care este utilizată o singură sursă de informaţie, precum şi a ştirilor părtinitoare.
Prezenta decizie a fost adoptată cu votul a 4 membri ai Consiliului de Observatori (Eugeniu Rîbca, Viorica Bogatu, Viorica Meşină-Prodan, Vitalie Ţapeş).
4. Anexa nr.1 Raportul CJI „Monitorizarea mass-media în campania electorală pentru alegerile parlamentare anticipate din 28 noiembrie 2010” (28 septembrie – 10 octombrie 2010) şi Anexa nr.2 Raportul APEL „Monitorizarea pluralismului politic în programele de ştiri şi actualităţi ale IPNA Compania „Teleradio-Moldova” şi IPRA Compania „Teleradio-Găgăuzia” (7 septembrie – 15 octombrie 2010) sunt părţi integrante ale prezentei hotărâri.

5. Prezenta hotărâre intră în vigoare în ziua adoptării.

Prezenta hotărâre a fost adoptată cu votul a 7 membri ai Consiliului de Observatori.
Preşedintele

Consiliului de Observatori                                                       Eugeniu Rîbca
Secretarul şedinţei

Consiliului de Observatori                                                      Viorica Bogatu
Anexa nr.1

[image: image97.jpg]Ministry of Foreign Affairs
of Demtk
DANIDA




[image: image98.png]24 Sida




Monitorizarea mass-media în campania electorală pentru alegerile parlamentare anticipate din 28 noiembrie 2010
Raport nr.1

28 septembrie – 10 octombrie 2010

Acest raport este realizat în cadrul proiectului „Monitorizarea mass-media în campania electorală”, cu susţinerea financiară a Ambasadei Regatului Unit al Marii Britanii şi Irlandei de Nord la Chişinău, a Consiliului Europei şi a Fundaţiei Est-Europene, din resursele acordate de Agenţia Suedeză pentru Dezvoltare şi Cooperare Internaţională (Sida/Asdi), Ministerul Afacerilor Externe al Danemarcei, Fondul Naţional pentru Democraţie (NED), Agenţia Statelor Unite pentru Dezvoltare Internaţională (USAID,) prin intermediul Fundaţiei Eurasia. Opiniile exprimate aparțin autorilor și nu reflectă neapărat punctul de vedere al finanţatorilor.

[image: image99.jpg]


       [image: image104.png]25
20
15
10

NIT TV

PD

PCRM

PL

PLDM

AIE

OFavorizare
m Defavorizare




                          [image: image2.jpg]8

British Embassy
Chisinau



      

[image: image100.jpg]


[image: image101.png]The National Endowment for Democracy
Supporting freedom around the world




[image: image102.png]FUNDATIAEST-EUROPEANA




[image: image103.png]coadlitia 2009
(‘k*y
*xN

coalfia civica
pentru alegeri fibere si corecte




1. Date generale

1.1 Obiectivul proiectului: monitorizarea şi informarea publicului asupra comportamentului mass-media în campania electorală pentru alegerile parlamentare anticipate din Republica

Moldova.

1.2 Perioada de monitorizare: 28 septembrie – 28 noiembrie 2010

1.3 Criteriile de selectare a instituţiilor mass-media supuse monitorizării:

forma de proprietate (public şi privată)

audienţa/ impactul

limba difuzării

1.4 Mass-media monitorizate:

TV: Moldova 1, Prime TV, 2 Plus, NIT, N4, Jurnal TV, Publika TV

Radio: Radio Moldova, Prime FM, Vocea Basarabiei

Presa scrisă: Timpul de dimineaţă, Moldova Suverană, Nezavisimaia Moldova, Flux, Jurnal de Chişinău,  Komsomolskaia pravda v Moldove, Evenimentul Zilei, Panorama, Golos Bălţi (Bălţi), Vesti Gagauzii (Comrat), Cuvântul (Rezina), Gazeta de Sud (Cimişlia).
Agenţii de presă şi portaluri web: Moldpres, Infotag, www.omg.md, www.unimedia.md

1.5 Orarul monitorizării

TV: Luni – vineri: de la 6.00 până la 9.00 şi de la 18.00 până la 23.00

Sâmbătă şi duminică: de la 8.00 până la 22.00

Radio : De la 6.00 până la 13.00 şi de la 17.00 până la 20.00, zilnic.

Presa scrisă/Agenţii de ştiri/Portaluri web: întreg conţinutul, zilnic.

 1.6. Echipa

Proiectul este realizat de Centrul pentru Jurnalism Independent în parteneriat cu Asociaţia Presei Independente şi Institutul de Marketing şi Sondaje IMAS-INC Chişinău.

2. Cadrul metodologic

Date statistice: Metodologia monitorizării a fost elaborată de Oxford Media Research pentru proiectele de monitorizare ale Organizaţiei Internaţionale Campania Globală pentru Libertatea de Exprimare “Articolul XIX”. Caracteristicile acestei metodologii sunt următoarele: folosirea indicatorilor 1) cantitativi, inclusiv tipul, durata, tematica mediatizării, sursele ştirilor, frecvenţa şi durata apariţiei concurenţilor electorali în buletinele de ştiri, şi  2) calitativi, stabilindu-se părtinirea postului monitorizat în reflectarea evenimentelor. Fiecare ştire sau opinie este supusă unei evaluări de conţinut şi de context, pentru a determina dacă sunt favorabile sau defavorabile unui sau altui partid /unei sau altei formaţiuni politice. Un conţinut şi/sau un context al ştirii pozitiv ori negativ nu indică neapărat tendenţiozitatea sau partizanatul postului care difuzează ştirea. E posibil ca ştirea să favorizeze sau să defavorizeze pe unul dintre subiecţi, şi, cu toate acestea, să fie echidistantă şi corectă din punct de vedere profesional. Numai dacă există tendinţa, pe o anumită perioadă de timp, ca unul dintre subiecţi să fie favorizat sau defavorizat, atunci se poate spune că e vorba despre un dezechilibru.

Studii de caz: Ţinând cont de impactul major pe care îl are audiovizualul asupra creării opiniei publice şi de credibilitatea mare a acestuia în rândul populaţiei, a fost făcută o analiză de conţinut a materialelor care au tratat cele mai importante subiecte difuzate de cele 10 posturi audiovizuale. S-a urmărit identificarea unghiurilor de abordare şi modalităţile de prezentare a subiectelor relevante. Materialele au fost analizate atât din punctul de vedere al respectării principiilor unui jurnalism de calitate (obiectivitate, imparţialitate, pluralismul surselor de informare, separarea faptelor de opinie), cât şi sub aspect tehnic, din perspectiva recurgerii la procedee tehnice pentru a amplifica sau diminua anumite mesaje. 

Lista codurilor utilizate:

PDM – Partidul Democrat din Moldova

PCRM – Partidul Comuniştilor din Moldova

AMN – Partidul „Alianţa Moldova Noastră”

PAM – Partidul Agrar din Moldova

PSM – Partidul Socialist din Moldova

PLD – Partidul Legii şi Dreptăţii

PPCD – Partidul Popular Creştin-Democrat

PL – Partidul Liberal din Moldova

PSD – Partidul Social-Democrat

MFN – Mişcarea „Forţa Nouă”

MR – Mişcarea „Ravnopravie”

PPR – Partidul Popular Republican

PRM – Partidul Republican din Moldova

UCM – Uniunea Centristă din Moldova

PUM – Partidul Umanist din Moldova

PMUEM – Partidul „Moldova unită – Edinaia Moldova”

PNL – Partidul Naţional Liberal

MAE – Mişcarea „Acţiunea Europeană”

PNŢ – Partidul „Pentru Neam şi Ţară”

PLDM – Partidul Liberal Democrat din Moldova

AIE – Alianţa pentru Integrare Europeană

PRES – Preşedintele, preşedinţia

PARL – Parlament

MIN – prim-ministrul, miniştrii

CEC – Comisia Electorală Centrală şi birourile, secțiile electorale

GUV – funcţionari din guvern

APL – administraţia publică locală

PA – Poliţia/armata/CCCEC/vama

DIP -  Diplomaţi, oficiali şi observatori străini de rang înalt

CET = Cetăţeni

SOC = Societate civilă

SIN = Sindicate

EXP = Experţi (străini şi locali), observatori, sociologi, analişti, etc.

BUS = Business

MED = Mass media

JUD = Judecători, avocaţi, Procuratura, Curtea Constituţională

BIS = Biserica

Doc = Documente (rapoarte, Constituţia, sondaje, etc.). 

CCA= Consiliul Coordonator al Audiovizualului

3. Tendinţe generale

3.1 Audiovizual

În perioada 28 septembrie – 10 octombrie 2010, cele 10 posturi de radio şi tv monitorizate au difuzat un număr destul de mare de materiale cu impact electoral direct sau indirect. Pe lângă materialele ce vizează direct procesul electoral (cum ar fi dizolvarea parlamentului, stabilirea datei alegerilor, înregistrarea partidelor la Comisia Electorală Centrală (CEC), listele electorale), majoritatea posturilor vizate au urmărit şi reflectat pe larg şi procesul politic, în special disensiunile din interiorul Alianţei de guvernământ, materialele de acest fel având o conotaţie electorală indirectă. Aceasta explică numărul mare de materiale la toate posturile monitorizate în care apar preşedintele interimar al ţării şi prim-ministrul, dar şi ceilalţi membri ai Alianţei de guvernământ, vizaţi în subiectele controversate ce ţin de modificarea Legii bugetului de către Guvern, fără a consulta Parlamentul. 

Cele mai multe materiale au fost ştiri şi emisiuni de opinie, în care reprezentanţii diferitelor partide politice au apărut pe rol de surse citate direct sau indirect. Spoturi electorale şi dezbateri electorale nu au fost puse pe post. Dintre posturile TV, cel mai mult spaţiu pentru ştiri şi emisiuni de opinie a fost alocat de Jurnal TV, urmat de Publika TV şi NIT, iar dintre posturile radio – de Vocea Basarabiei.

La posturile publice Moldova 1 şi Radio Moldova, pe lângă partidele constituente ale Alianţei pentru Integrarea Europeană, opinia asupra mai multor probleme şi-au expus-o şi reprezentanţii PCRM, dar şi unele partide extraparlamentare şi experţi independenţi. De remarcat că posturile publice au renunţat la practica din anii precedenţi de a începe buletinele de ştiri cu materiale favorabile pentru partidele de guvernământ. Buletinele de ştiri de la M1 şi Radio Moldova au început în marea majoritate a cazurilor cu materiale ce tratează subiecte comunitare. Concurenţii electorali au fost reflectaţi în majoritatea cazurilor neutru, dar au fost înregistrate şi cazuri în care aceştia au apărut în lumină fie pozitivă, fie negativă. 

Spre deosebire de campanile precedente, postul privat cu acoperire naţională Prime TV a reflectat pe larg subiectele cu conotaţie electorală, în materialele acestui post fiind prezentaţi atât membrii Alianţei pentru Integrarea Europeană, cât şi ai PCRM, preponderent în context neutru. În contrast, un alt post privat, cu acoperire naţională, NIT a dat dovadă de un evident comportament partizan, făcând campanie pentru PCRM, acest partid fiind prezentat doar în lumină pozitivă şi neutră. Totodată, Alianţa de guvernământ şi partidele componente ale acesteia au fost în marea majoritate a cazurilor criticate şi defavorizate de către acest post.

Postul cu acoperire naţională 2 Plus, care şi-a lansat primele buletine de ştiri în toamna acestui an, a avut în perioada de referinţă un comportament pasiv, oferind publicului informaţie foarte sumară despre campania electorală. Postul respectiv, la fel ca şi N4  (cu acoperire regională) nu au avut emisiuni de opinie în care ar fi fost vorba de viitoarele alegeri. Totuşi, N4 a fost activ în reflectarea subiectelor de acest fel în buletinele de ştiri. Spre deosebire de campaniile precedente, în care politica editorială a N4 era vădit pro-PCRM şi anti-partide de orientare liberală, în primele două săptămâni de campanie din acest an, N4 a avut un comportament puţin mai echilibrat, oferind informaţii din mai multe perspective. 

Posturile de ştiri Publika TV şi Jurnal TV au reflectat activ evenimentele cu conotaţie electorală din perioada de raport, venind cu ştiri diverse în care au fost prezenţi o mare parte din concurenţii electorali, dar şi cu multe emisiuni de opinie în cadrul cărora a fost tratat subiectul alegerilor. Concurenţii electorali au fost prezentaţi preponderent neutru, dar şi pozitiv, şi negativ fără a fi remarcată vreo tendinţă evidentă de favorizare a anumitor concurenţi.

Posturile de radio Prime FM şi Vocea Basarabiei au reflectat activ subiectele cu caracter electoral direct sau indirect, în special în buletinele de ştiri şi emisiunile de opinie. La Vocea Basarabiei se remarcă o defavorizare a PCRM, în special în materialele de opinie, şi favorizarea AIE, iar Prime FM a avut un comportament mai echilibrat în acest sens.
3.2 Presa scrisă/Agenţii de presă/Portaluri web

Presa scrisă, inclusiv agenţiile de presă şi portalurile web, au început mediatizarea activă a perioadei electorale imediat după anunţarea datei alegerilor parlamentare anticipate. Acest lucru nu a necesitat eforturi editoriale suplimentare, deoarece presa era deja ancorată în reflectarea crizei politice şi parlamentare din R. Moldova. În primele două săptămâni ale prezentei monitorizări tematice, numărul materialelor jurnalistice publicate de ziare, agenţii şi portaluri a fost destul de mare, în cazul unor ziare (Nezavisimaia Moldova, Jurnal de Chişinău, Evenimentul Zilei, Moldova Suverană, Panorama, Timpul de dimineaţă) media articolelor despre alegeri şi concurenţii electorali înregistraţi sau care urmează să fie înregistraţi de Comisia Electorală Centrală fiind de 8-13 articole per ediţie. 

Ca şi în campaniile electorale precedente, se menţine divizarea presei în funcţie de simpatiile/antipatiile electorale ale editorilor şi jurnaliştilor. Majoritatea instituţiilor mass-media care în alegerile precedente au promovat intens Partidul Comuniştilor (Nezavisimaia Moldova, Moldova Suverană, www.omg.md) fac acelaşi lucru şi în această campanie, PCRM fiind prezentat doar în context pozitiv în ştiri şi materiale de opinie. În acelaşi timp, oponenţii politici ai comuniştilor – Alianţa pentru Integrarea Europeană (AIE) în general şi partidele PLDM şi PL în particular, sunt prezentaţi aproape exclusiv în culori negre, fiind acuzaţi de maladministrare, conflict de interese, cumătrism şi chiar de încălcare a legislaţiei în vigoare. Contrar normelor deontologice, cele mai multe din materialele care conţin aceste acuzaţii nu prezintă şi punctul de vedere al părţii acuzate. Deseori aceste instituţii mass-media citează surse de informaţii anonime, fac uz de limbaj denigrator şi de atac la persoană. 

Alte instituţii mass-media (Timpul de dimineaţă, Jurnal de Chişinău, Cuvântul, Gazeta de Sud), ca şi în campaniile electorale precedente, prezintă PCRM preponderent în context negativ. În acelaşi timp, AIE ca şi alianţă de guvernământ apare în aceste ziare mai mult favorabil prin încercarea de a analiza problemele de care se ciocnesc guvernanţii şi a justifica nereuşitele acestora. Din aceeaşi categorie face parte şi agenţia de ştiri Moldpres.

O a treia categorie de instituţii monitorizate (Evenimentul Zilei, Panorama, parţial Komsomolskaia pravda v Moldove) manifestă, din punct de vedere al politicii editoriale şi al selectării ştirilor pentru publicare, o atitudine mai mult sau mai puţin critică faţă de AIE şi faţă de unele partide componente ale Alianţei şi, deocamdată, nu favorizează direct niciunul dintre ceilalţi concurenţi electorali. Ziarul Flux prezintă în context negativ toţi concurenţii electorali principali şi favorizează Partidul Popular Creştin-Democrat.

În prima perioadă de monitorizare, agenţia de ştiri Infotag şi portalul www.unimedia.md au avut un comportament editorial relativ echilibrat, prezentând opinii şi poziţii diferite ale partidelor în contextul campaniei electorale.  

Numărul materialelor de educaţie electorală, adică articole care prezintă modalităţile de exercitare a dreptului constituţional la vot, ca şi al materialelor din categoria „Programe electorale speciale” (dezbateri cu participarea concurenţilor electorali, interviuri cu aceştia privind conţinutul programelor electorale) este deocamdată foarte mic. 

4. Datele monitorizării. Presa audiovizuală

4.1 Implicarea în campania electorală

4.1.1 TV

În perioada 28 septembrie – 10 octombrie, cele şapte posturi de televiziune monitorizate au avut un număr total de 1617 de materiale cu impact electoral, cu o durată totală de 101,2 ore. 

Cel mai mare volum de materiale relevante au fost puse pe post de Jurnal TV şi Publika TV, fapt explicat de specificul acestor două posturi de nişă, care difuzează 24 de ore din 24 (vezi Diagrama 1). În tematica buletinelor de ştiri au predominat politicul şi procesul electoral, temele economice şi sociale fiind abordate mai rar (Diagrama 1.1)

Diagrama 1. Volumul şi genul materialelor electorale difuzate la posturile TV în perioada 28 septembrie-10 octombrie, sec

[image: image3.png]140000
120000
100000
80000
60000
40000
20000
0

Durata/TV
==
I S T Y SR S
$ & T

@Vox Populi
BEmisiune de opinii
mPrograme electorale
speciale
OEducatie electorala
OTimpi de antena

B Publicitate

o Stiri





Diagrama 1.1. Temele abordate de posturile TV în perioada 28 septembrie-10 octombrie, frecvenţa

[image: image4.png]Frecventa/TV

T

00000000000
[Slelelelslelalelels]
OHD~ODOFOI—

|eJojo9]e s9201q

eueadoins
ealelbaju|

9]e190S sWa|qoid

ehnsuod
Is eabeo]

JUSWSIUSAIP
Is einynd

auleixe meRy
esald

ewuy
3heonp3
Qlwouoog

e|ejuad
1s e[eoo) eayjqnd

onod





4.1.2 Radio

În perioada 28 septembrie -10 octombrie, cele trei posturi de radio monitorizate au difuzat 630 de materiale cu impact electoral cu durata totală de 38,7 ore .

Vocea Basarabiei s-a evidenţiat prin volumul mare de ştiri şi emisiuni de opinie, fiind şi singurul dintre cele trei posturi care a avut şi materiale de educaţie electorală. Radio Moldova şi Prime FM au difuzat preponderent buletine de ştiri şi materiale de opinie (Diagrama 2). Ca şi la posturile TV, în tematica ştirilor electorale difuzate de către posturile radio a prevalat politicul şi procesul electoral (Diagrama 2.1).

Diagrama 2. Volumul materialelor electorale difuzate de posturile radio între 28 septembrie şi10 octombrie, sec.

[image: image5.png]100000
90000
80000
70000
60000
50000
40000
30000
20000
10000

0

Durata/Radio

T

Vocea Basarabiei

RadioMoldova  Antena C/Prime FM

@Vox Populi

B Emisiune de opinii

mPrograme electorale
speciale

OEducatie electorala

OTimpi de antena

B Publicitate

o Stiri





Diagrama 2.1. Temele abordate de posturile radio în perioada 28 septembrie-10 octombrie, frecvenţa

[image: image6.png]H
=
=
g
&
E
s
g
8
E
5
e

OFr.

300
250
200
150
100

50

eueadoins
ealelfaj|

s[el0os
sws|qold

susRxa ljeey

3heonp3

Qlwouoog

ele)uso
1s e[eoo| eoljqnd

onod





4.2 Frecvenţa citării concurenţilor electorali ca surse ale ştirilor electorale, apariţii la TV, intervenţii directe în ştiri cu implicaţii electorale

În perioada 28 septembrie – 10 octombrie 2010, prim ministrul,  preşedintele interimar al Republicii Moldova, liderii sau reprezentanţii celor patru partide din Alianţă au apărut de 149 de ori în calitate de surse în buletinele de ştiri de la Moldova 1. Apariţia acestora pe ecranul televizorului a fost de 4292 sec. Partidul Comuniştilor a fost citat direct sau indirect de 36 de ori, cu o durată a apariţiei la tv de 524 secunde. Celelalte partide şi candidaţi independenţi luaţi împreună au servit drept surse de ştiri de 18 ori, reprezentanţii lor apărând pe ecran timp de 324 sec. De menţionat că postul public a avut un număr foarte mare de materiale în care sursele au fost cetăţeni de rând – 48 de menţiuni, cu durata totală de 1004 sec, dar şi societatea civilă, experţi locali şi străini, reprezentanţi ai comunităţii internaţionale.  

În emisiunile relevante puse pe post de Moldova 1 în perioada respectivă apar preponderent reprezentanţii societăţii civile, experţi şi diplomaţi – 2248 sec şi preşedintele interimar – 1643 sec.

Diagrama 3.Durata apariţiei concurenţilor electorali şi a intervenţiei directe în buletinele de ştiri la Moldova 1, sec

[image: image7.png]Moldova 1

2000
1500
1000 ODurata
aparitiei
500 I o |] @ Durata
0 o= Lt interventiei
ZA=SnNnOo0oszZzooFEF0QA 2o JdWEX D Z
= X< W o a L o wZz<Zao
Si%ed68 2 2590 3YgIEr2R 2
5 o o o 4





La postul privat cu acoperire naţională NIT, Preşedintele interimar, prim-ministrul şi cele partu partide componente ale AIE au fost citaţi direct sau indirect de 294 ori, iar PCRM  – de 218 ori. Durata apariţiei pe ecran este de 4318 sec pentru primii şi, respectiv, de 6887 sec pentru PCRM. Celelalte partide extraparlamentare au apărut ca surse de 20 de ori în total, pe parcursul a 348 sec, dintre care în 16 cazuri (337 sec) a fost vorba de PPCD. În materialele de opinie au apărut preponderent reprezentanţii PCRM, dar şi membrii AIE, cu 5374 sec şi, respectiv, 2254 sec.

Diagrama 4.Durata apariţiei concurenţilor electorali şi a intervenţiei directe în buletinele de ştiri la NIT, sec.

[image: image8.png]NIT

ODurata

aparitiei

mDurata

interventiei

n

mLmL Moo e

8000
6000
4000
2000

0

Nd
sid
NIAY
snd
NIS
o0d
ad
1av
030
NIN
1d
vd
NQ1d
dida
130
1dvd
addd
dax3
a3aw
00s
anr
NHOd
S3dd





Postul privat cu acoperire naţională Prime TV a recurs la o varietate de surse atunci când a reflectat subiecte cu impact electoral direct sau indirect, oferind deseori cuvânt atât reprezentanţilor concurenţilor electorali, cât şi societăţii civile, oamenilor de rând, experţilor locali şi internaţionali, Comisiei Electorale Centrale etc. Membrii guvernului, reprezentanţii preşedinţiei, parlamentului, dar şi ai partidelor AIE au servit drept surse de informare directe sau indirecte în 66 de cazuri, apărând pe ecranul televizorului timp de 1394 sec. Aproximativ o pătrime din acest timp (330 sec) a revenit surselor din Partidului Democrat, la care s-a făcut referire de 15 ori. Principalul partid de opoziţie PCRM a fost citat de 19 ori/335 sec.  De remarcat că Prime TV a oferit cuvânt şi unui şir de partide extraparlamentare – PR, PSD, UM, PNT, PNL, MAE. 

În emisiunile puse pe post de Prime TV în perioada de raport, întâietatea îi revine PDM, care a apărut ca sursă timp de 5394 sec, reprezentanţii partidului fiind de regulă invitaţii emisiunii săptămânale „Prima sursă”. La celelalte partide din AIE, ca şi la PCRM, s-a făcut trimitere rareori, aceştia figurând în subiecte separate incluse în emisiune.

Diagrama 5.Durata apariţiei concurenţilor electorali şi a intervenţiei directe în buletinele de ştiri la Prime TV, sec.

[image: image9.png]600
500
400
300

200 +
100 +

Prime TV

CEC
PRES
PD
MIN
DIP
Slele]
PR

l_ﬂM&J

J A= JZ=0

oa>Saw o

<@ o8 ; 5 2
o a

oDurata
aparitie

B Durata
interventiei

EXP
um
PNT
MED
GUvV
JUD
PNL
MAE





Postul privat cu acoperire naţională 2 Plus a fost mai puţin divers din punctul de vedere al pluralismului surselor, oferind cuvânt preponderent reprezentanţilor AIE şi membrilor guvernului – citaţi de 17 ori, cu durata totală a apariţiei la tv de 274 sec. În jur de o pătrime din spaţiu revine reprezentanţilor PDM – 4 apariţii/67 sec, PL, PLDM şi AMN apărând sporadic, mai rar, în condiţii aproximativ egale. PCRM a fost citat de 3 ori, cu durata apariţiei pe ecran de 62 sec. 2 Plus nu a avut în perioada 28 septembrie-10 octombrie nici o emisiune relevantă prezentei monitorizări.

Diagrama 6. Durata apariţiei concurenţilor electorali şi a intervenţiei directe la 2 Plus, secunde

[image: image10.png]2Plus

oDurata
aparitiei
0 1Me.mm mDurata

interventiei

N QO & & 2 (L ot P LS
S ESNE S T Ff





La postul de ştiri Jurnal TV,  prim-ministrul, parlamentul, preşedinţia, dar şi cele 4 partide constituente AIE au fost citaţi direct sau indirect în buletinele de ştiri de 186 ori, apărând pe ecrane timp de 5882 sec în total. Reprezentanţii PCRM au fost citaţi ca surse de 40 de ori, cu durata de 1104 sec. 

De remarcat prezenţa partidelor extraparlamentare la Jurnal TV, acestea fiind citate de 37 de ori, cu durata de 747 sec., dintre care jumătate au revenit PNŢ – citat de 14 ori (379 sec). De asemenea, deseori postul respectiv a oferit cuvînt  experţilor străini şi locali, care deţin întâietate în topul surselor, apărând pe ecran timp de 3934 sec. 

Jurnal TV este lider la capitolul pluralism în materialele de opinie şi emisiuni, în care au apărut 14 partide parlamentare şi extraparlamentare. Cel mai mult spaţiu a fost acordat partidelor aflate la guvernare, prim-ministrului şi preşedintelui interimar – 29846 sec. Reprezentanţii PCRM au fost citaţi ca surse doar timp de 449 sec. Printre partidele extraparlamentare se numără PNL, MAE, PPCD, PMUEM, PR, PNŢ, PUM. 

Diagrama 7. Durata apariţiei concurenţilor electorali şi a intervenţiei directe la Jurnal TV, secunde[image: image11.png]Jurnal TV

ODurata

aparitiei
| Durata

interventiei

5000 -
4000
3000
2000

1000 +

ANS

adodd
dd
EM
o0a
INd
[«E[]]
vd
NHOd
00s
dia
Nasid
14vd
adv
130

1Nd
dx3
NIV
ad
anr
1d
030
S34dd
NIN





Publika TV este lider la capitolul diversitate şi pluralism de opinie în buletinele de ştiri, oferind cuvânt în ştirile sale unui număr divers de surse, dintre care în 716 cazuri (11509 sec) a fost vorba de guvern şi preşedinţie, dar şi de membrii AIE.  PCRM a fost citat de 155 de ori, partidul apărând pe ecranul tv timp de 2830 sec. Se remarcă şi numărul mare al celorlalşi concurenţi şi potenţiali concurenţi electorali, care au fost citaţi ca surse de 23 de ori (572 sec) – PNT, PDAM, PR, FN, MAE, PMUEM, PU, PLD. Publika TV a oferit spaţiu destul de mare şi reprezentanţilor societăţii civile, oamenilor de rând, experţilor din diferite domenii, atât din ţară cât şi din străinătate. 

În emisiunile şi materialele de opinie difuzate de Publika TV, partidele din AIE, dar şi preşedintele şi prim-ministrul au apărut timp de 17346 sec, PCRM – 3120 sec, în studio fiind invitaţi şi experţi, care au avut ocazia să intervină pe parcursul a 9154 sec. 

Diagrama 8.Durata apariţiei concurenţilor electorali şi a intervenţiei directe în buletinele de ştiri la Publika 1, sec.[image: image12.png]Publika TV

PCRM
PRES
MIN
AMN
PNT
EXP
PA
APL
CET
BUS
GUV
PL

PD

ODurata
aparitiei
@ Durata
ooLoOooJdxezuw i iei
§8m5040:mu.<52 interventiei
a0 O oo < =2
[ o s
o





Postul tv cu acoperire regională N4 a avut în perioada de referinţă un număr mare de surse de ştiri reprezentând atât instituţiile principale ale statului şi partidele membre ale AIE (citaţi de 167 ori, cu durata totală de 6024), cât şi PCRM (38 ori, cu durata 1136 sec), dar şi partide extraparlamentare şi deputaţi independenţi (citaţi de 29 de ori, cu durata 614 sec.). N4 nu a avut în perioada de raport nicio o emisiune sau alte materiale de opinie.

Diagrama 9.Durata apariţiei concurenţilor electorali şi a intervenţiei directe în buletinele de ştiri la N4, sec.[image: image13.png]N4

ODurata

aparitiei
@ Durata
interventiei

E

2000
1500

1000 -

500 -
o4

anN
00s
130
dd
AN
addd
avin
INd
1av
and
on
1INd
dida
030
NQ1d
S3dd
NIAY
1d
AND
asd
ad
NIN
anr
NHOd





Postul public Radio Moldova s-a remarcat printr-un pluralism de surse la care a recurs atunci când a vorbit despre subiecte cu conotaţie electorală. În buletinele de ştiri au fost citaţi frecvent experţi din cadrul organizaţiilor neguvernamentale, cetăţenii de rând, experţi străini şi CEC. Totuşi, prioritate au avut oficialii reprezentând structurile de stat de nivel înalt, dar şi partidele membre ale AIE, la care s-a făcut referire în total de 129 de ori, cu durata de 3272 sec. Reprezentanţii PCRM au fost citaţi de 8 ori/117 sec. În materialele de opinie, cei mai vizibili au fost experţii locali şi străini (1270 sec). Reprezentanţii partidelor constituante AIE, prim-ministrul, preşedintele interimar, guvernul au avut posibilitatea să intervină direct pe parcursul a 5064 sec.

Diagrama 10.Durata intervenţiei directe a concurenţilor electorali în buletinele de ştiri la Radio Moldova, sec.

[image: image14.png]3000
2000
1000

Radio Moldova

enfl

mDurata
interventiei

Q\/ 0{2 ?g\/%ooo((;\qev L Qé Q)\% g

S )





În programele sale de ştiri, postul privat de radio Prime FM a citat frecvent principalele instituţii ale statului, dar şi membrii AIE - 132 ori, cu un volum total al intervenţiei de 1267 sec. Pe de altă parte, PCRM a fost citat în 24 de materiale, cu durata totala de 140 sec, iar partidele extraparlamentare – de 6 ori/122 sec. Emisiunile şi materialele de opinie de la Prime FM din perioada de raport au avut ca surse doar experţi – 1650 sec. 

Diagrama 11. Durata intervenţiei  directe a concurenţilor electorali în buletinele de ştiri la Prime FM, sec.
[image: image15.png]Prime FM

mDurata

interventiei

1000
800
600

400
200





În perioada de raport, Vocea Basarabiei a recurs la partidele membre AIE, preşedinte, prim-ministru de 149 de ori în calitate de surse, oferindu-le în total 5346 sec. Pe de altă parte, PCRM a fost citat direct sau indirect de 19 ori/ 356 sec. Celelalte partide extraparlamentare care au fost citate în buletinele de ştiri de la Vocea Basarabiei au intervenit direct timp de 155 sec. Pe lângă ştiri, Vocea Basarabiei a avut un număr important de materiale de opinie, emisiuni, interviuri în care reprezentanţii PLDM, PD şi PL au avut posibilitatea să intervină direct, alături de experţi şi cetăţeni. În emisiunile, materialele de opinie de la Vocea Basarabiei primii în topul surselor sunt experţii, cu 21359 sec, urmaţi de reprezentanţi ai actualei guvernări  – 13964 sec. 

Diagrama 12. Durata intervenţiei directe a concurenţilor electorali în buletinele de ştiri la Vocea Basarabiei, sec.

[image: image16.png]3500
3000
2500
2000
1500
1000

500

MIN

Vocea Basarabiei

PD
PL
EXP
MAE
PSD

:

v

mDurata
interventiei

PR
PCRM

PRES
AMN
PLDM
APL
DIP
CEC
GUV
CET m
PNL
SOC
MED

PU
BUS
PNT





4.3 Concurenţii electorali favorizai sau defavorizaţi, direct sau indirect, în buletinele de ştiri -

Frecvenţa

4.3.1 TV

În perioada 28 septembrie - 10 octombrie 2010, postul public Moldova 1 şi-a informat audienţa despre dizolvarea parlamentului şi startul campaniei electorale, disensiunile dintre membrii Alianţei de guvernământ generate de decizia premierului Filat de a modifica Legea bugetului în scopul plăţii compensaţiilor pentru pensionari şi categoriile socialmente vulnerabile, despre întâlniri la nivel înalt cu diferite delegaţii europene, integrarea europeană, audierea lui Vladimir Voronin în dosarul „Ciocârlia”, majorarea salariilor pedagogilor, derularea procesului de construcţie a caselor pentru sinistraţi etc. 

Concurenţii electorali au fost trataţi neutru în majoritatea ştirilor şi emisiunilor relevante de la Moldova 1, fiind totodată înregistrate şi materiale care au favorizat sau defavorizat anumiţi concurenţi. Ponderea ştirilor favorabile AIE a fost de 14% din numărul total de ştiri difuzate de postul public de televiziune. Separat, PLDM a fost menţionat pozitiv în 9% din ştiri, PL - 2%, PD – 2% şi AMN – 1%. Totodată, PLDM a apărut şi în context defavorabil în 3% din materiale, iar PCRM, la fel negativ, – în 2% din numărul total de ştiri cu conotaţie electorală. 

Diagrama 13. Concurenţii favorizaţi sau defavorizaţi în buletinele de ştiri la Moldova 1, frecvenţa
[image: image17.png]25

Moldova 1

20

15

10

PD

PCRM

AMN

PL

PLDM

AIE

OFavorizare

@ Defavorizare





Postul public de radio a informat radioascultătorii despre dizolvarea parlamentului, demararea campaniei electorale, intenţia de suspendare a imunităţii parlamentare a lui Voronin, ajutoarele pentru pensionari şi păturile social-vulnerabile, procurarea caselor pentru sinistraţi, audierea lui Vladimir Voronin în dosarul “Ciocârlia”, integrarea europeană etc. 

La Radio Moldova rata ştirilor favorabile este de 18% pentru AIE, faţă de 3% în care AIE apare în context negativ. PLDM este favorizat în 8% din ştiri şi defavorizat în 4%.  Celelalte partide componente ale AIE au fost favorizate în câteva rânduri: PL- 4%, AMN - 3%, PD - 1%. PCRM a fost favorizat  in 1% si defavorizat în 4% din numărul total de ştiri difuzat de Radio Moldova. De menţionat că în context pozitiv au apărut, câte o dată, şi patru partide extraparlamentare.  

Diagrama 14. Concurenţii favorizaţi sau defavorizaţi în buletinele de ştiri la Radio Moldova, frecvenţa
[image: image18.png]Radio Moldova

OFavorizare
B Defavorizare





În perioada de referinţă, pe lângă subiectele electorale cu accent direct, NIT a informat telespectatorii şi despre intenţia Parlamentului de a retrage imunitatea parlamentară a preşedintelui PCRM Vladimir Voronin, lansând şi o campanie în care cetăţenii de rând vin de mai multe ori cu mesaje întru susţinerea liderului PCRM, fiind difuzate şi reacţii internaţionale în acest sens. NIT a oferit detalii despre participarea şi discursul lui Voronin la şedinţa APCE, a urmărit disensiunile din cadrul AIE, a vorbit despre închiderea şcolilor în ultimul an, creşterea preturilor la medicamente, în ultimul an, a continuat campania NIT ochit de putere etc.  Ponderea ştirilor favorabile PCRM în numărul total de ştiri cu impact electoral a fost în perioada 28 septembrie – 10 octombrie de 35%. Acest partid  a apărut în context pozitiv de 122 de ori. În contrast, AIE a fost menţionată în context negativ în 44% din materiale (148 de ori). Totodată, partidele membre ale AIE au apărut în lumină negativă separat: PD - 24 de ori sau 7%, AMN - 6 ori sau 2 %, PL – 41 ori sau 12%  şi PLDM - 51 ori sau 15%. Partidul extraparlamentar PPCD a fost menţionat în context pozitiv de 7 ori sau 2% din numărul de ştiri ale NIT relevante prezentei monitorizări.

Diagrama 15. Concurenţii favorizaţi sau defavorizaţi în buletinele de ştiri la NIT, frecvenţa

[image: image19.png]OFavorizare
@Defavorizare

PD PCRM AMN PPCD PL AIE




La Prime TV aceşti indicatori au fost după cum urmează: 8% favorizare şi 5% defavorizare pentru AIE,  2% favorizare şi 2% defavorizare pentru PCRM, 5% favorizare pentru PDM, 3% favorizare pentru PL şi 5% pentru  PLDM. În celelalte cazuri, concurenţii electorali au fost vizaţi în context neutru.

Diagrama 16. Concurenţii favorizaţi sau defavorizaţi în buletinele de ştiri la Prime TV, frecvenţa

[image: image20.png]oON & O ® O

Prime TV

PD

PCRM PLDM

AIE

OFavorizare
@Defavorizare





În cele 17 ştiri de la 2 Plus, în câteva cazuri concurenţii au fost prezentaţi negativ sau pozitiv: PD favorizat o singură dată, sau în 6% din numărul total de ştiri, PCRM a apărut atât în context negativ (6%), cât şi pozitiv (6%).  PLDM a apărut în context negativ de 2 ori (12%), iar AIE – de 2 ori în context pozitiv (12%).

Diagrama 17. Concurenţii favorizaţi sau defavorizaţi în buletinele de ştiri la 2 Plus, frecvenţa

[image: image21.png]25

1.5

0.5

2Plus

OFavorizare
@ Defavorizare

PD

PCRM

PLDM

AIE





La Publika TV a fost înregistrat un echilibru relativ, concurenţii fiind prezentaţi preponderent în lumină neutră, dar şi negativă, şi pozitivă, în câteva rânduri. Astfel, AIE apare în măsură egală în ştiri defavorizante şi favorizante – 28 şi 29 ori, ceea ce reprezintă câte 5% din totalul ştirilor. Ca partide separate, PLDM este favorizat în 3% şi defavorizat în 9% din ştiri (14 şi 49 de apariţii în  context pozitiv şi negativ, respectiv). PL este menţionat într-un număr egal de ştiri favorabile şi defavorabile  – câte aproximativ 3% fiecare,  PDM este favorizat în 3% şi defavorizat din circa 1% din ştiri, iar AMN este menţionat pozitiv în 2% din ştiri şi negativ – în 1%. PCRM apare în context pozitiv în 4% din numărul total de ştiri de şa Publika TV şi în context negativ  -  în 6% (20 şi, respectiv, 33 ori).

Diagrama 18. Concurenţii favorizaţi sau defavorizaţi în buletinele de ştiri la Publika TV, frecvenţa

[image: image22.png]60
50
40
30
20
10

Publika TV

il=y

| b

PD

PCRM

AMN

PL

PU PNT

PLDM

AIE

OFavorizare
@ Defavorizare





La Jurnal TV, în buletinele de ştiri, PCRM a apărut de 16 ori în context negativ şi o dată – pozitiv, ceea ce reprezintă 0,5 şi 8,5% din totalul de ştiri. În contrast, AIE apare de 17 ori în lumină pozitivă şi o dată în lumină negativă. Separat, PLDM este menţionat pozitiv de 14 ori (7%) şi negativ de 3 ori (1%). PD apare negativ într-o singură ştire – 0.5%, iar PL –de 11 ori în context pozitiv (6%). AMN, la fel, este menţionat în context pozitiv de 12 ori (6%). Dintre partidele extraparlamentare, PNŢ are 3 apariţii în context pozitiv (1,5%).

Diagrama 19. Concurenţii favorizaţi sau defavorizaţi în buletinele de ştiri la Jurnal TV, frecvenţa

[image: image23.png]20

15

10

Jurnal TV

OFavorizare
@ Defavorizare

. .

PD PCRM

AMN

PL

Um

PNT

PLDM

AIE





La postul cu acoperire regională N4,  ponderea ştirilor pozitive pentru PCRM este de 5%, iar a celor negative de 2% din numărul total de ştiri relevante. AIE este şi favorizat (5%) şi defavorizat (6%),  PLDM apare în lumină pozitivă în 17% din ştiri şi negativă în 4%. PL apare  în context negativ în 5% din ştiri, iar PD – în 1%. 

Diagrama 20. Concurenţii favorizaţi sau defavorizaţi în buletinele de ştiri la N4, frecvenţa
[image: image24.png]- W =

AMN PL um uc

PLDM

AIE

DOFavorizare
mDefavorizare





La Vocea Basarabiei de cele mai multe ori în ştiri au apărut în context negativ PCRM şi PLDM, de câte 17 ori fiecare, sau 9%. Totodată, PLDM apare şi în context pozitiv de 24 de ori sau 12% din numărul total de ştiri. AIE apare de 33 de ori în context pozitiv (17%) şi de 4 ori negativ (2%). Ponderea ştirilor favorabile pentru PL şi AMN sunt de 3% şi, respectiv 0,5%, iar a celor negative pentru PL, AMN şi PD -  3%, 1% şi, respectiv 5%.

Diagrama 21. Concurenţii favorizaţi sau defavorizaţi în buletinele de ştiri la Vocea Basarabiei, frecvenţa
[image: image25.png]Vocea Basarabiei

OFavorizare
m Defavorizare

s





La Prime FM se atestă aceeaşi tendinţă – AIE apare prioritar în context pozitiv – 17% şi negativ - 1%, PLDM – 4% pozitiv şi 5% negativ, PD apare doar în lumină pozitivă  – 5%, PL – 2% şi 0,6%, pozitiv şi, respectiv, negativ, iar AMN este favorizat într-o singură ştire - 1%. PCRM apare şi pozitiv– 2%, şi negativ 4%.

Diagrama 22. Concurenţii favorizaţi sau defavorizaţi în buletinele de ştiri la Prime FM, frecvenţa
[image: image26.png]20

15

10

Prime FM

OFavorizare
@Defavorizare

‘!—I‘m . W~





4.4 Concurenţii electorali favorizaţi sau defavorizaţi, direct sau indirect, în emisiunile de

opinie, Vox Populi, interviuri, educaţie electorală – frecvenţa

Postul public Moldova 1 a avut în perioada de referinţă doar patru materiale de opinie în cadrul cărora  a fost vorba de menţiuni favorabile sau defavorabile la adresa concurenţilor electorali. În acestea, AIE a fost favorizat de 2 ori, iar PCRM a fost defavorizat de 2 ori.

Diagrama 23. Concurenţii favorizaţi sau defavorizaţi în materialele de opinie la Moldova 1, frecvenţa

[image: image27.png]25

1.5

0.5

Moldova 1

OFavorizare
@Defavorizare

PCRM

AIE





În materialele de opinie şi emisiunile de la NIT, se remarcă o favorizare directă a PCRM, care apare în lumină pozitivă de 18 ori sau 60% din total, şi o defavorizare evidentă a AIE, care a apărut de 22 de ori în context negativ (73% din numărul total de materiale). PL si PLDM apar de câte 5 ori în context negativ (17%), iar PD – de 4 ori (13%), la fel în context negativ.

Diagrama 24. Concurenţii favorizaţi sau defavorizaţi în materialele de opinie la NIT, frecvenţa


Prime TV a avut 42 % din materiale de opinie şi emisiuni, în care a fost favorizat PD – 3 ori. PL a fost favorizat o dată, sau 14%.

Diagrama 25. Concurenţii favorizaţi sau defavorizaţi în materialele de opinie la Prime TV, frecvenţa

[image: image28.png]Prime TV

OFavorizare
mDefavorizare

PD

PL





În emisiunile şi materialele de opinie de la Publika TV, ponderea ştirilor care au defavorizat AIE a fost de 15% (6 ori). PLDM a fost defavorizat de 4 ori sau 9%, dar a apărut de 2 ori şi în context pozitiv, sau 4,5%. La fel, PCRM apare în context negativ şi pozitiv – o dată (2%) şi 2 ori (5%), respectiv. PL este defavorizat de 2 ori (5%), iar PD şi AMN favorizate câte o dată – 2%.

Diagrama 26. Concurenţii favorizaţi sau defavorizaţi în materialele de opinie la Publika TV, frecvenţa
[image: image29.png]Publika TV

OFavorizare
m Defavorizare





Jurnal TV a pus pe post un număr mare de materiale în care PCRM a apărut în context negativ – 14 ori sau 48%. AIE apare în egală măsură în context pozitiv şi negativ (câte 10%), ca şi AMN -  2 ori negativ şi 2 ori pozitiv sau în câte 7%. PD a fost defavorizat de 3 ori (10%), iar PL - favorizat o singură dată (3%). PLDM apare în context defavorabil de 2 ori şi o dată favorabil (7 % şi, respectiv 3%). De menţionat că la Jurnal TV au apărut în lumină fie negativă, fie pozitivă şi partidele extraparlamentare – PNŢ, PSD, PPCD, PUM, PRM şi PNM.

Diagrama 27. Concurenţii favorizaţi sau defavorizaţi în materialele de opinie la Jurnal TV, frecvenţa
[image: image30.png]16
14
12

oNn s~ O

Jurnal TV

OFavorizare
@ Defavorizare





Postul cu acoperire naţională 2 PLUS şi cel cu acoperire regională N4 au avut în perioada de raport doar buletine de ştiri, nu şi emisiuni.

În materialele de opinie de la Radio Moldova, AIE a apărut de 4 ori în lumină pozitivă şi o dată în lumină negativă (30% şi, respectiv, 7% din numărul total).  Separat, PLDM a fost defavorizat de 2 ori (15%),  PL – favorizat de 2 ori (15%), iar AMN şi PD au apărut în lumină pozitivă câte o singură dată – 8%. PCRM a apărut în context negativ de 3 ori (23%).

 Diagrama 28. Concurenţii favorizaţi sau defavorizaţi în materialele de opinie la Radio Moldova, frecvenţa

[image: image31.png]o = N W s O

Radio Moldova

OFavorizare
mDefavorizare

PD

PCRM

AMN

PL PNT

PLDM

AIE





În materialele de opinie de la Prime FM, AIE a apărut în context pozitiv de 2 ori. PLDM este preponderent defavorizat (8 ori în context negativ faţă de o apariţie în lumină pozitivă), PL este defavorizat de 4 ori, PCRM apare în egală măsură şi în context pozitiv , şi negativ (2 şi 3), la fel ca şi PD (1 la 1).

Diagrama 29. Concurenţii favorizaţi sau defavorizaţi în materialele de opinie la Prime FM, frecvenţa

[image: image32.png]o N &~ O ® O

Prime FM

OFavorizare
mDefavorizare

mllJI

PD PCRM PLDM AIE





În materialele şi emisiunile de opinie de la Vocea Basarabiei, PCRM a apărut în context defavorabil de 24 de ori sau 80% din total, iar AIE de 21 de ori pozitiv – 70%. PLDM este şi defavorizat, şi favorizat – 8 menţiuni negative şi 5 pozitive (17 şi, respectiv 27%). PL apare de 2 ori pozitiv (6%), iar PD şi AMN câte o dată pozitiv (3%) şi PD o dată negativ (3%).

Diagrama 30. Concurenţii favorizaţi sau defavorizaţi în materialele de opinie la Vocea Basarabiei, frecvenţa
[image: image33.png]30
25
20
15
10

Vocea Basarabiei

OFavorizare
@ Defavorizare

—== . T L [ B | L = L b |

PD PCRM  AMN  PPCD PL MAE  PLDM AIE





5. Presa scrisă, presa online

5.1 Implicarea în campania electorală

5.1.1 Ziare

În perioada 28 septembrie – 10 octombrie 2010, ziarele supuse monitorizării au reflectat începutul campaniei electorale propriu-zise destul de activ, preponderent în articole de opinie şi în ştiri. Astfel, cele 12 ziare au publicat 462 de materiale jurnalistice care au vizat, direct sau indirect, alegerile parlamentare anticipate, pe o suprafaţă totală de 196 mii cm.p. Aproape jumătate din această suprafaţă (49,6%) a fost rezervată articolelor de opinie, ştirile au ocupat 43% din suprafaţa totală, circa 4,5% sau 8755 cm.p. fiind publicitate politică. Materialele de educaţie electorală, publicate în această perioadă de ziarele supuse monitorizării, au fost insignifiante atât ca număr, cât şi ca suprafaţă.

Diagrama 31. Numărul materialelor ce vizează campania electorală, publicate în 12 ziare.

[image: image34.png]300
250

Ziare

200
150

100
50

—

Stiri

Publicitate Educatie Programe
electorala electorale
speciale

Emisiunede Vox Populi
opinii





Ziarul Nezavisimaia Moldova deţine întâietatea privind numărul materialelor la teme care vizează alegerile şi suprafaţa afectată acestora (109 articole pe o suprafaţă de peste 47 mii cm.p.), urmat de Timpul de dimineaţă (76 materiale pe 34620 cm.p.) şi Moldova Suverană (67 materiale pe 23200 cm.p.). De remarcat că în aceste ziare cea mai mare suprafaţă a fost rezervată materialelor de opinie în detrimentul ştirilor tematice, ceea ce indică tendinţa de a transmite preponderent opinii despre evenimente care se produc, şi nu faptele propriu-zise. Au rezervat suprafeţe mai mari articolelor de opinie faţă de ştiri şi ziarele Flux şi Evenimentul Zilei. În ziarele Jurnal de Chişinău, Panorama, Komsomolskaia pravda v Moldove şi Gazeta de Sud raportul dintre suprafaţa ocupată de materialele de opinie şi ştiri a fost favorabil ştirilor, iar Cuvântul, Vesti Bagauzii şi Golos Bălţi nu au publicat în prima perioadă de monitorizare materiale de opinie la tema alegerilor parlamentare anticipate. 

Suprafaţa de ziar ocupată în presa scrisă monitorizată de publicitate politică şi electorală marcată corespunzător a constituit 8755 cm.p., circa jumătate din această publicitate revenind ziarului Komsomolskaia pravda v Moldove. Publicitate politică a mai apărut în această perioadă şi în ziarele Vesti Gagauzii, Timpul de dimineaţă, Panorama, Gazeta de Sud, Cuvântul şi Flux.

Diagrama 32. Numărul de materiale relevante publicate în perioada 28 septembrie-10 octombrie 2010[image: image35.png]120
100 A





Diagrama 33. Suprafaţa (centimetri pătraţi) alocată materialelor ce vizează campania electorală. 

[image: image36.png]electorale

speciale
OEducatie

electorala

mVox Populi

OMateriale de
opinie

®mPrograme

neg sojoo
ImueAn)

pns ap ejeses
liznefeg nsap

19112 |NJUSWIUSAT

SAOPIOIN A BpAEId
eIE)S||OWOSLIOY

eweloued

neuisiyo
ap [euinp

euelsANS
eAopIoIA

xn|4

ejeaujwip

ap Induwip
BAOPIOIN

BlRWISIABZON





Din punct de vedere tematic, până la finele primei perioade de monitorizare, majoritatea materialelor jurnalistice publicate au abordat politicile publice în general şi nu s-au axat decât într-o mică măsură pe examinarea unor probleme şi situaţii concrete din domeniile economic sau social. Subiecţii ştirilor şi sursele de informaţii au fost variate, totuşi selectarea acestora a indicat inclusiv asupra preferinţelor politice şi electorale ale unei sau altei instituţii mass-media.  

5.1.2 Agenţii de presă şi portaluri de ştiri

Cele doua agenţii de ştiri monitorizate, Moldpres şi Infotag, au inclus în fluxurile lor cotidiene un număr total de 118 ştiri relevante pentru subiectul prezentei monitorizări, cu un total de peste 223 mii semne (fără spaţiu). 65% din numărul total al ştirilor şi 53% din suprafaţă au revenit Agenţiei Infotag. 

Utilizatorii de internet au putut accesa în această perioadă 218 ştiri proprii sau preluate, plasate pe site-urile www.unimedia.md şi www.omg.md, cu un total de peste 415 mii semne. Deseori, ştirile au fost însoţite şi de secvenţe video care au putut fi urmărite de cei care au accesat site-urile respective. Peste 65% din numărul şi suprafaţa acestor ştiri revine site-ului www.omg.md.

Diagramele 34 şi 35. Spaţiul (semne fără spaţiu) alocat materialelor ce au vizat campania electorală de agenţii de presă şi site-uri.

[image: image37.png]150000 +

100000

Semne/Agentii

50000

0

Infotag

Moldpres

o Stiri
= Publicitate

® Educatie
electorala

= Programe
electorale speciale





[image: image38.png]300000
250000
200000
150000
100000
50000
0

www.omg.md

www.unimedia.md

o Stiri

m Educatie electorala

= Programe
electorale speciale

= Materiale de opinie

Vox Populi





  5.2 Candidaţii, partidele favorizate sau defavorizate, direct sau indirect, în ştiri şi emisiunile de   opinii - frecvenţa
5.2.1. Ziare

În primele două săptămâni de monitorizare, Timpul de dimineaţă a prezentat în ştiri neutre sau preponderent favorizante Alianţa pentru Integrarea Europeană (AIE) şi partidele din componenţa acesteia. De asemenea, au fost favorizate şi unele partidele extra-parlamentare. În toate ştirile care au vizat Partidul Comuniştilor în această perioadă, Timpul de dimineaţă a prezentat acest concurent electoral în context negativ. Aceeaşi tendinţă se menţine în articolele de opinie, publicate în ziar. Astfel, PCRM a apărut în context defavorabil de 19 ori, în câte un material fiind prezentaţi negativ Mişcarea social-politică „Pentru Neam şi Ţară”, Partidul Democrat şi Alianţa Moldova Noastră. În alte patru materiale, a fost favorizată AIE ca şi alianţă de guvernământ.

Diagramele 36 şi 37. Concurenţii favorizaţi sau defavorizaţi în materialele din Timpul de dimineaţă - frecvenţa
[image: image39.png]Timpul de dimineata (stiri)

OFavorizare
m Defavorizare





[image: image40.png]Timpul de dimineata (alte articole)

OFavorizare
@Defavorizare





Ziarul Moldova Suverană prezintă în context favorizant exclusiv Partidul Comuniştilor, în cazuri singulare – Partidul Popular Creştin-Democrat. În câteva ştiri, au apărut în context neutru Partidul Democrat şi AIE. În general, politica editorială a ziarului este îndreptată spre critica şi prezentarea în context defavorabil, în cele mai multe cazuri, într-un limbaj denigrator, a AIE şi a partidelor componente ale acesteia, în primul rând a Partidului Liberal-Democrat şi a Partidului Liberal. În celelalte materiale publicate în Moldova Suverană, altele decât ştirile, această tendinţă editorială se accentuează.  

Diagramele 38 şi 39. Concurenţii favorizaţi sau defavorizaţi în materialele din Moldova Suverană - frecvenţa
[image: image41.png]20

15

10

Moldova suverana (stiri)

OFavorizare
@ Defavorizare

==F





[image: image42.png]Moldova suverana (alte articole)

OFavorizare
@Defavorizare





În ştirile din Jurnal de Chişinău au apărut în context favorizant AIE, PLDM, PNŢ şi AMN, cu toate că ziarul a publicat şi ştiri care au prezentat unii dintre aceşti concurenţi electorali în context mai curând defavorizant (excepţie face PNŢ care a apărut numai în context pozitiv). Doar în context negativ apare PCRM (6 cazuri) şi PDM (4 cazuri). În majoritatea celorlalte articole (preponderent materiale de opinie), PCRM şi PD de asemenea au fost defavorizate, iar despre ceilalţi concurenţi electorali s-a scris în unele cazuri de bine, în altele – de rău.

Diagramele 40 şi 41. Concurenţii favorizaţi sau defavorizaţi în materialele din Jurnal de Chişinău - frecvenţa
[image: image43.png]<IN RN eI

Jurnal de Chiginau (stiri)

OFavorizare
m Defavorizare

b

PD

PCRM  AMN PL Um PNT

PLDM

AIE





[image: image44.png]Now o~

Jurnal de Chiginau (alte articole)

PD

PCRM AMN PL PLDM

AIE

OFavorizare
m Defavorizare





În ştirile publicate în ziarul Flux singurul concurent electoral care apare în context pozitiv este Partidul Popular Creştin-Democrat, toate celelalte partide fiind prezentate mai des în context defavorizant. În celelalte materiale din ziar, în afară de PPCD, uneori sunt prezentaţi neutru sau favorizant alţi câţiva concurenţi electorali: Partidul Popular Republican, Partidul Naţional Liberal, Mişcarea „Forţa Nouă”. 

Diagramele 42 şi 43. Concurenţii favorizaţi sau defavorizaţi în materialele din Flux - frecvenţa
[image: image45.png]Flux (stiri)

OFavorizare
m Defavorizare

- Al e |

PD PCRM AMN PPCD PL um PNT PLDM AIE





[image: image46.png]Flux (alte articole)

4

3

2 OFavorizare
m Defavorizare

: IR |

0 . . . . . . . .

PD PCRM AMN PPCD PL FN PPR  PNL  PNT





În ştiri, Komsomolskaia pravda v Moldove a prezentat unii concurenţii electorali atât în context negativ, cât şi în context pozitiv (PLDM, PD, AMN), păstrând un anumit echilibru editorial. Acest lucru nu se poate spune însă despre concurenţii electorali PCRM (care a fost prezentat în aspect favorizant atât în ştiri, cât şi în alte materiale) şi PL (care, din contra, a fost defavorizat). 

Diagramele 44 şi 45. Concurenţii favorizaţi sau defavorizaţi în materialele din Komsomolskaia pravda v Moldove - frecvenţa
[image: image47.png]O =~ N W s O

Komsomolskaia pravda v Moldove (stiri)

5

OFavorizare
@ Defavorizare

PD

PCRM AMN PL

PLDM

AIE





[image: image48.png]Komsomolskaia pravda v Moldove (alte articole)

15 OFavorizare

1 @ Defavorizare
o I I I
0
MN P

PD PCRM Al L PLDM AIE





Ziarul Nezavisimaia Moldova a favorizat intens PCRM atât în ştiri, cât şi în alte materiale publicate. În acelaşi timp, ziarul a criticat dur AIE şi unele partide componente ale Alianţei, în special PLDM şi PL. De remarcat că numărul materialelor laudative la adresa PCRM este chiar mai mic decât al articolelor critice la adresa actualei guvernări. Astfel, Nezavisimaia Moldova demonstrează angajamentul politicii sale editoriale interesului electoral al PCRM.

Diagramele 46 şi 47. Concurenţii favorizaţi sau defavorizaţi în materialele din Nezavisimaia Moldova - frecvenţa
[image: image49.png]35
30
25
20
15
10

Nezavisimaia Moldova (stiri)

OFavorizare
@Defavorizare





[image: image50.png]50
40

30 A
20 A
10 +

Nezavisimaia Moldova (alte articole)

OFavorizare
@ Defavorizare





În materialele publicate în ziarul Evenimentul Zilei se remarcă tendinţa de prezentare în context defavorizant, în principal, a PLDM, mai rar a PCRM şi PL. Ceilalţi concurenţi electorali aproape că nu apar în paginile ziarului. 

Diagramele 48 şi 49. Concurenţii favorizaţi sau defavorizaţi în materialele din Evenimentul Zilei – frecvenţa

[image: image51.png]Evenimentul zilei (stiri)

OFavorizare
@ Defavorizare




 

[image: image52.png]35

25

1.5

0.5

Evenimentul zilei (alte articole)

OFavorizare
@ Defavorizare

PCRM PLDM





Ziarul Panorama prezintă în context negativ în toate ştirile şi critică în majoritatea celorlalte materiale jurnalistice concurentul electoral PCRM. Uneori, apare în context negativ şi AIE sau componentele acesteia PLDM şi PL. Alţi concurenţi electorali au apărut mai puţin în paginile ziarului în prima perioadă de monitorizare.

Diagramele 50 şi 51. Concurenţii favorizaţi sau defavorizaţi în ştirile din Panorama – frecvenţa

[image: image53.png]0L NWLEOON

Panorama (stiri)

PD

PCRM

AMN

PL Um

PU

PLDM

AIE

OFavorizare
mDefavorizare





[image: image54.png]Panorama (alte articole)

OFavorizare
@Defavorizare

o = N W & O

i I R

PD PCRM PL Um PLDM AIE





Săptămânalul Gazeta de Sud a publicat în primele două săptămâni ale perioadei electorale doar ştiri în care PCRM a fost prezentat în context negativ, iar AIE – în context pozitiv.

Diagrama 52. Concurenţii favorizaţi sau defavorizaţi în ştirile din Gazeta de Sud - frecvenţa
[image: image55.png]Gazeta de Sud (stiri)

OFavorizare
@ Defavorizare





În perioada 28 septembrie – 10 octombrie, ziarele publice Golos Bălţi (Bălţi) şi Vesti Gagauzii  (Comrat), ca şi ziarul independent Cuvântul (Rezina) au publicat doar materiale neutre care se referă la procesul electoral. 

5.2.2. Agenţii de presă şi portaluri de ştiri

Agenţia de ştiri Moldpres a difuzat ştiri care, preponderent, au pus în lumină favorabilă alianţa de guvernare (întâlnirile oficialilor moldoveni cu diplomaţi din străinătate, participarea conducerii ţării la diferite evenimente etc.). În câteva ştiri, PCRM a fost prezentat în context negativ, iar ceilalţi concurenţi electorali au apărut mai rar, în ştiri cu caracter neutru.

Diagrama  53. Concurenţii favorizaţi sau defavorizaţi în ştirile Moldpres - frecvenţa
[image: image56.png]25
20
15
10

Moldpres

OFavorizare
@ Defavorizare





Agenţia de ştiri Infotag reflectă campania electorală mai mult sau mai puţin echilibrat, prezentând evenimentele organizate de concurenţii electorali sau cu participarea acestora. În cazul unor acuzaţii lansate public de unii concurenţi electorali în adresa altora, agenţia nu întotdeauna solicită opinia părţii acuzate. În general, principalii actori politici sunt prezentaţi de Infotag atât în context pozitiv, cât şi în context negativ. 

Diagrama  54. Concurenţii favorizaţi sau defavorizaţi în ştirile Infotag – frecvenţa

[image: image57.png]25
20
15
10

Infotag

— ‘I_I‘ﬁ TP

1

PD

PCRM AMN

PL

PNT  PLDM

PPM

AIE

oFavorizare
mDefavorizare





În ştirile plasate pe www.unimedia.md concurenţii electorali sunt prezentaţi diferit, deseori prin prisma declaraţiilor pe care le fac liderii partidelor în raport cu oponenţii lor politici, prezentând, de regulă, şi reacţia părţii opuse. Din punct de vedere editorial, portalul acordă mai multă atenţie PCRM care apare mai des în context negativ şi PLDM care apare atât în aspect favorizant, cât şi defavorizant.   

Diagrama  55. Concurenţii favorizaţi sau defavorizaţi în ştirile de pe www.unimedia.md – frecvenţa

[image: image58.png]www.unimedia.md

OFavorizare
@ Defavorizare

o N 2 ® ® O

ﬂ‘ o P o S o .

PD PCRM  AMN PL Um PNL  PLDM AIE





Ştirile plasate în perioada de raport pe site-ul www.omg.md indică asupra faptului că acest site este o resursă de agitaţie în favoarea PCRM şi de critică dură, fără drept de replică şi pe un ton denigrator, a oponenţilor politici ai PCRM, în special PLDM şi PL. 

Diagrama  56. Concurenţii favorizaţi sau defavorizaţi în ştirile de pe www.omg.md – frecvenţa

[image: image59.png]70

www.omg.md

60
50

40

30
20

10

PD

PCRM

AMN

PL

PLDM

AIE

OFavorizare
mDefavorizare





ANEXĂ

Studiu de caz nr.1

	Context 28.09.2010 Preşedintele interimar Mihai Ghimpu a semnat decretul de dizolvare a parlamentului şi a stabilit data alegerilor parlamentare anticipate pentru 28 noiembrie.

	Media 
	Prezentare media
	Constatări

	Publika TV, 19.00
	Preşedintele interimar Mihai Ghimpu a semnat decretul de dizolvare a actualului Legislativ. Acesta a anunţat că alegerile parlamentare anticipate se vor desfăşura la 28 noiembrie, anul curent. Astfel, timp de două luni, partidele politice vor fi antrenate în campanie electorală. 


	Publika TV are două subiecte despre semnarea decretului. Primul este un sincron din declaraţia preşedintelui. Cel de-al doilea subiect este o relatare în direct de la Palatul Parlamentului. Atât primul, cât şi celălalt sunt echidistante şi imparţiale. Publika TV nu vine cu mai multe explicaţii pe marginea subiectului.

	N4, 19.30
	Parlamentul a fost dizolvat. Preşedintele a semnat decretul în faţa presei. „Aşa dar MG a rămas fără nici un as în mânecă precum obişnuia să spună pentru a preîntâmpina alegerile parlamentare anticipate”. „Însăşi Ghimpu recunoaşte că este nemulţumit de activitatea sa de şef de stat şi Parlament”. „În pofida mai multor păreri expuse de jurişti şi politicieni, Ghimpu spune că el va rămâne şef de stat până se va alege noul Parlament.” 
	Pe tot parcursul reportajului apar mai multe accente negative pe care le pune reporterul şi care îl prezintă pe şeful interimar al statului într-o lumină nu tocmai pozitivă. Chiar de la început reporterul vine cu o constatare care îi aparţine, ca mai apoi să continue cu alte afirmaţii lipsite de echidistanţă şi imparţialitate. Pentru a mai diminua tonul critic la adresa preşedintelui, autorul materialului face trimitere la „păreri expuse de jurişti şi politicieni” fără să dea nici un nume, fapt care lipseşte de credibilitate aceste afirmaţii.

	Jurnal TV, 20.00
	Preşedintele interimar Mihai Ghimpu a semnat decretul de dizolvare a Legislativului. Totodată Mihai Ghimpu a precizat că până la investirea noului Parlament, deputaţii se vor întruni în şedinţe şi vor adopta doar legi organice. Şeful statului a concretizat şi data alegerilor parlamentare anticipate, care vor avea loc pe 28 noiembrie curent.
	Subiectul este unul simplu, compus dintr-un intro şi sincron cu Preşedintele interimar. Ştirea este imparţială şi obiectivă, dar nu oferă explicaţii de la experţi pentru a-l ajuta pe telespectator să înţeleagă mai bine cele întâmplate.

	Moldova 1,

21.00
	Postul transmite declaraţia lui Mihai Ghimpu în legătură cu semnarea decretului de dizolvare a Parlamentului. Jurnalistul spune că acesta a constatat „cu regret” că trebuie să semneze acest document şi menţionează, citând preşedintele, ce urmează să mai facă Parlamentul după anunţarea dizolvării. 

Într-o altă ştire separată Eugen Ştirbu, preşedintele CEC, anunţă că mâine va fi dat startul campaniei electorale.
	Ştirea este prezentată obiectiv şi imparţial. Jurnalistul nu a încercat să afle şi să ofere mai multe explicaţii de la alţi actori politici pe marginea subiectului. Ştirea alăturată acestui material în baza unei declaraţii a preşedintelui CEC vine cu o dezvoltare a informaţiei, dar nu îl ajută pe telespectator să înţeleagă de ce a fost dizolvat Parlamentul.

	NIT, 22.00
	„Moment istoric pentru RM. Mihai Ghimpu a semnat ultimul decret, cel de dizolvare a Parlamentului.” „Şeful statului şi-a exprimat regretul că actuala guvernare a sfârşit...”, „S-a văzut cu ochiul liber cum mâna liderului alianţei tremura în clipa când îşi semna apusul guvernării.”

Iurie Munteanu, secretar PCRM: „Azi Ghimpu încă o dată a confirmat că nici el, nici făptaşii lui..., nu au avut intenţia de a dizolva Parlamentul... Azi Ghimpu înnegrindu-se şi semnând decretul, tremurând încă o dată a recunoscut...”. Reporter: „La sfârşitul mandatului, Ghimpu a recunoscut că nu este satisfăcut de rezultatele guvernării şi se simte foarte obosit”.
	„Momentul istoric” prezentat de NIT abundă în aprecieri şi exprimări caustice la adresa Preşedintelui interimar şi a alianţei de guvernare fie rostite de reporter, fie de sursele acestuia (actuala guvernare a sfârşit, Ghimpu înnegrindu-se şi tremurând).  

Reportajul este dominat de comentariile şi interpretările reporterului la felul cum a fost semnat decretul. El spune că preşedintelui i-a tremurat mâna când a semnat decretul, dar acest lucru nu se vede în gross planul prezentat în reportaj. Sursa solicitată de reporter mai degrabă vine cu o notă de cabotinism în loc să aprecieze sau să comenteze evenimentul. Reportajul nu poate fi considerat imparţial şi echidistant, iar pluralitatea de opinii sfârşeşte printr-o afirmaţie care favorizează PCRM.

	Prime TV,

21.00 
	Preşedintele interimar a semnat decretul de dizolvare a Parlamentului. Potrivit documentului, la 28 noiembrie, moldovenii vor fi chemaţi la urne pentru a alege un nou Parlament. Până la alegeri, deputaţii se mai pot întruni în şedinţă, însă pot adopta doar legi şi hotărâri simple. Dizolvarea Parlamentului are loc exact cu 60 de zile înaintea alegerilor parlamentare anticipate. Parlamentul Republicii Moldova a fost dizolvat, după cele două încercări de a alege şeful statului au eşuat, la fel ca şi încercarea de a modifica, prin referendum, articolul 78 din Constituţie, astfel încât preşedintele să fie ales de popor. 
	Subiectul este tratat imparţial şi echidistant. Spre deosebire de alte posturi de televiziune, Prime TV oferă şi un background mai informativ în care explică contextul dizolvării şi consecinţele. Ştirea nu oferă spaţiu pentru alte surse, ci doar imagini de la conferinţa de presă la care preşedintele a semnat decretul.

	2 Plus, 20.00
	Preşedintele Mihai Ghimpu a semnat astăzi decretul de dizolvare a legislativului în faţa jurnaliştilor. 
	Ştirea este obiectivă şi imparţială, dar lipseşte diversificarea de surse pentru a oferi mai multe explicaţii pe marginea subiectului.

	Vocea Basarabiei, 18.00
	Preşedintele interimar Mihai Ghimpu a semnat decretul privind dizolvarea Parlamentului. Moment care semnalează şi începutul campaniei electorale pentru alegerile anticipate. „Iată că a venit şi ziua care confirmă că eu mă voi conforma prevederilor Constituţiei şi degrabă vă veţi convinge că toţi acei care au afirmat că Ghimpu nu va dizolva Parlamentul, că Ghimpu-i aşa, au făcut politică proastă şi au minţit cetăţenii”.
	Insertul selectat face trimitere la „toţi acei care au făcut politică proastă”, dar nu oferă loc niciunui expert sau politician de a explica prin ce a fost politica lor proastă, sau cât de corectă este această decizie a lui Mihai Ghimpu.

	Radio Moldova, 19.00
	Preşedintele interimar a semnat decretul privind dizolvarea Parlamentului de legislatura a XVIII-a. El şi-a exprimat regretul că trebuie să semneze acest document, cu toate acestea Mihai Ghimpu a vorbit şi de partea bună a lucrurilor, exprimându-şi convingerea că cetăţenii care au votat pentru schimbare vor lupta pentru aceasta până la capăt. Subiectul este dezvoltat în emisiunea Panorama Zilei ca o continuare a reportajului de la un breafing al AIE.
	Faptul că informaţia despre dizolvarea Parlamentului face parte dintr-un reportaj de la un breafing al AIE, îngreunează perceperea informaţiei şi creează o legătură nefirească între cele două subiecte. Cu atât mai mult că între ele nu există nicio tangenţă. În primul subiect, Mihai Ghimpu apărea ca unul din liderii AIE, iar în cel de-al doilea ca Preşedinte interimar al ţării. Subiectul este confuz.

	Concluzii În majoritatea ştirilor realizate la acest subiect lipseşte contextul în care a fost semnat documentul şi interpretările din partea unor comentatori independenţi care să îi ajute pe cetăţeni să înţeleagă ce înseamnă semnarea acestui decret. Singurii care vin cu detalii sunt cei de la NIT, dar exagerează prin comentariile caustice pe care le face sursa şi observaţiile nefondate ale reporterului, ceea ce lipseşte subiectul de imparţialitate şi obiectivitate.


Studiu de caz nr. 2

	Context 28.09.2010  Ultima şedinţă a Parlamentului a fost anulată prin decizia a trei lideri de AIE care au declarat că şedinţa nu mai e necesară din moment ce Guvernul şi-ar fi asumat propria răspundere pentru proiectul de lege privind acordarea unor compensaţii.

	Media 
	Prezentare media
	Constatări

	Moldova 1, 21.00
	PD, PL şi AMN s-au supărat pe decizia premierului de a-şi asuma responsabilitatea în faţa Parlamentului. Ei l-au acuzat de populism, pentru că o astfel de lege urma să fie votată în Parlament. În replică, premierul a amintit că Guvernul este de coaliţie şi prin urmare este al AIE.
	Subiectul este prezentat imparţial, echidistant şi echilibrat.

	Publika TV,

19.00
	Alianţa pentru Integrare Europeană este pe muchie de cuţit. Astăzi, nemulţumirile au răbufnit din nou. Şedinţa parlamentului a fost amânată, iar Mihai Ghimpu, Marian Lupu şi Serafim Urechean l-au atacat în cor pe Vlad Filat. Fiecare dintre ei s-a declarat nemulţumit de modul în care premierul a ales să anunţe rectificările la Legea Bugetului.
	Subiectul este compus din două părţi. Informaţiile despre situaţia din alianţă este redată într-o transmisiune în direct. Acestea sunt urmate de declaraţiile făcute de cei patru lideri. Materialul este imparţial şi echidistant. 

	NIT, 22.00
	„Deputaţii AIE s-au ascuns într-o şedinţă cu uşile închise”. „Şedinţa a fost ignorată de premier în mod demonstrativ, pe scări liderii AIE nu-şi ascundeau emoţiile, cei trei se întreceau în declaraţii”. 

Reporter: „Dacă mai existau persoane care credeau că AIE mai există, evenimentul de ieri a demonstrat decesul. Partenerii mai încearcă să arate că nu se îneacă la mal.” 

„Vladimir Filat a dat de înţeles colegilor că drumurile lor s-au separat şi că bonusurile electorale ale iniţiativelor sociale nu vor fi împărţite. De facto, AIE nu mai există. De remarcat că la Cancelaria Parlamentului a fost înregistrată doar o singură iniţiativă de indexare a pensiilor depusă de PCRM.”
	Subiectul atrage atenţia prin durata relativ mare pentru un reportaj dintr-un jurnal -  5.15 minute. Neînţelegerile dintre liderii AIE îl inspiră pe reporterul NIT, astfel că acesta foloseşte mai multe comentarii pe marginea evenimentului. În acest context, reportajul pare mai degrabă comentariu decât o ştire sau relatare. Chiar dacă reporterul face trimitere la reacţia premierului Filat, în material lipseşte poziţia lui, ceea ce pune mai multe semne de întrebare dacă într-adevăr premierul a spus asta sau a lăsat să se înţeleagă cele afirmate de reporter. 

Autorii subiectului folosesc imagini din arhivă fără a menţiona acest fapt, ceea ce creează o mare contradicţie între subiecţii ştirii. (Exemplu: în timp ce Mihai Ghimpu vorbeşte despre Vladimir Filat, ultimul apare stând într-un fotoliu şi zâmbind). 

	N4, 19.30
	Scandal fără precedent în AIE. Filat este învinuit de populism şi de faptul că aplică lovituri alianţei, că manipulează miniştrii care vin din alte partide. 

Într-un alt subiect, Vlad Filat cheamă liderii AIE să se calmeze. 
	Postul de televiziune a oferit spaţiu amplu acestui subiect. În primul material apar cei trei lideri care au dat mai multe aprecieri gestului primului ministru, iar în al doilea apare Vlad Filat care răspunde acestor aprecieri. Luate la un loc aceste ştiri creează un echilibru, atâta doar că primul subiect este mai amplu şi are mai multe atacuri la adresa primului ministru. 

	Jurnal TV, 20.00
	În ajun de alegeri cearta din interiorul Alianţei pentru Integrare Europeană ia amploare. În cadrul şedinţei alianţei, liderii PL, AMN şi PD au cerut socoteală Guvernului pentru rectificările bugetului de stat făcute ieri de executiv. Membrii fracţiunii PLDM au părăsit şedinţa Alianţei, în semn de protest. Membrii Alianţei au criticat decizia premierului Vlad Filat şi l-au acuzat de egoism politic şi interese electorale. Premierul Vlad Filat se apără. Din cauza neînţelegerilor din cadrul AIE, a fost anulată ultima şedinţă a actualului Parlament.
	Subiectul este echilibrat prin prezentarea tuturor părţilor implicate. Toate acestea au timp egal pentru prezentarea poziţiei lor. Limbajul este unul pertinent, iar mesajul ştirii este echidistant şi imparţial. 

	2 Plus
	AIE nicidecum nu poate ajunge la linia de finiş fără scandaluri. Liderii AIE au decis să îl penalizeze pe Vlad Filat pentru asumarea responsabilităţii pentru modificare bugetului şi au anulat şedinţa Parlamentului.
	Ştirea pune accent pe nemulţumirea celor trei membri ai AIE (M.Lupu, S.Urechean şi M.Ghimpu) faţă de decizia premierului de a-şi asuma răspunderea în faţa Parlamentului în legătură cu modificarea Legii bugetului de stat. În ştire nu apare replica premierului la acuzaţiile celor trei, acesta fiind dată de un reprezentant al PLDM.

Vlad Filat apare în altă ştire în care face trimitere la observaţiile liderilor de Alianţă.

Imparţialitatea şi echidistanţa este oferită de un tot întreg, şi nu de subiectul în care erau reflectate neînţelegerile din Alianţă.

	Prime TV, 20.00
	Scandal de proporţii pe ultima sută de metri în Alianţa de guvernământ. Betonul, dar şi răbdarea liderilor AIE pare să fi crăpat după ce colegul acestora, premierul Vlad Filat a decis ieri să modifice bugetul pentru anul 2010 fără a consulta majoritatea parlamentară. Gestul premierului însă a fost înţeles altfel de către liderii alianţei de guvernământ. Filat a declarat că a "sesizat un pericol că proiectul nu ar fi fost votat în Parlament şi nu a vrut să supună riscului cetăţenii, care urmează să beneficieze de aceste ajutoare". 
	Ştirea este prezentată echilibrat, cu prezenţa tuturor surselor. Reporterul a dat dovadă e imparţialitate şi echidistanţă. Cu toate acestea există unele exprimări care lasă loc unor interpretări, dar acestea sunt minore şi nu afectează subiectul în ceea ce priveşte echidistanţa şi imparţialitatea acestuia.

	Vocea Basarabiei, 18.00
	Ultima şedinţă a Parlamentului a fost anulată, prin decizia a trei lideri de AIE care au declarat că şedinţa nu mai e necesară din moment ce Guvernul şi-ar fi asumat propria răspundere pentru proiectul de lege privind acordarea unor compensaţii. Trei lideri ai AIE au declarat că se arată deranjaţi de gestul premierului Vlad Filat. 
	Cei trei lideri fac mai multe declaraţii pe marginea situaţiei care a intervenit în AIE şi critică Guvernul pentru răspunderea asumată în afara Parlamentului.

Poziţia premierului Vlad Filat este prezentată într-o ştire separată. Cele două subiecte luate la un loc oferă echilibru. Ştirile sunt imparţiale şi echidistante.

	Radio Moldova, 19.00
	Trei lideri din AIE l-au criticat dur pe Vlad Filat pentru decizia de ieri a Executivului. Acesta, potrivit lor, a ignorat înţelegerile din Alianţă, dar şi proiectul Parlamentului privind modificarea bugetului. Ghimpu s-a arătat deranjat de decizia primului ministru. Lupu l-a acuzat pe Filat de egoism politic şi că acţiunile acestuia au fost ghidate de acţiuni electorale. Urechean spune că aşteptările lui au fost mai mari. Mihai Godea a fost mai calm în afirmaţiile sale.
	Jurnalistul îşi permite unele aprecieri în ceea ce priveşte atitudinea faţă de poziţiile liderilor politici.

	Concluzii Mai multe mass media nu au dat explicaţii, ci doar s-au referit la cele întâmplate. Unele televiziuni au venit cu observaţii proprii pe marginea subiectului, ceea ce a făcut greu de înţeles mesajul liderilor politici, iar alte posturi de televiziune au prezentat subiectul în două materiale diferite, ceea ce a produs şi mai multă confuzie pe marginea neînţelegerilor din Alianţă.


Studiu de caz nr. 3

	Context 05-06.10.2010 Premierul Vlad Filat, lider al PLDM, a cerut membrilor Executivului, care se regăsesc în listele electorale pentru alegerile din 28 noiembrie, să-şi retragă candidatura şi să-şi continue munca la Guvern.

	Media 
	Prezentare media
	Constatări

	Prime TV, 20.00
	Premierul susţine că partidele din Alianţă ar trebui să delege, pentru perioada campaniei electorale, alţi miniştri, care urmează a fi numiţi prin decret prezidenţial. Liderul Alianţei Moldova Noastră a calificat această propunere drept un truc electoral. Preşedintele Partidului Democrat, Marian Lupu, spune că activitatea Executivului nu poate fi afectată de faptul că o bună parte din miniştri vor degreva, întrucât aceştia pot fi înlocuiţi de către viceminiştri. Şi membrii Biroului Politic al Partidului Liberal s-au arătat nedumeriţi de faptul că Vlad Filat nu a consultat colegii din Alianţă privind activitatea miniştrilor.
	Se porneşte de la o declaraţie a premierului Filat care este doar citat pe imaginea clădirii Guvernului. Ceilalţi lideri apar la cadru, cu excepţia Partidului Liberal. Poziţia acestui partid este prezentată dintr-un comunicat plasat pe site-ul PL. Reieşind din acestea, dar şi din spaţiul oferit fiecărei surse, ştirea nu este echidistantă şi imparţială şi nu respectă echilibrul surselor. 

	NIT, 22.00
	Se aprind tot mai mult spiritele în AIE. Filat acuză colegii de coaliţie că s-au apucat de campanie, Guvernul a ajuns să fie nefuncţional. Ceilalţi trei l-au acuzat pe Filat de nerespectarea Constituţiei şi depăşirea atribuţiilor de prim ministru.

Astăzi guvernul era aliniat în formulă deplină, cel mai probabil pentru ultima dată. Discuţii cu miniştri de la PL, AMN, PD susţine că Filat face din ţânţar harmăsar. 
	Deşi sunt prezente majoritate surselor, materialul este confuz. In el sunt prezente mai multe acuzaţii care fac parte din diferite subiecte. Cei trei lideri ai guvernării, deşi sunt citaţi de mai multe ori aşa şi nu ajung să spună ceva fără intermediul reporterului.

Parţialitatea jurnalistului este evidentă din utilizarea mai multor vorbe înaripate ale unor personalităţi din politica moldovenească şi concluzii care îi aparţin.

	Jurnal TV, 20.00
	Se bat pentru... miniştri. În timp ce Partidul Liberal a decis să-şi retragă capii ministerelor de pe listele electorale, reprezentanţii Partidului Democrat spun că nici nu se gândesc să-i restituie lui... Filat miniştrii. Pe de altă parte, Alianţa Moldova Noastră spune că nu a luat, deocamdată, nici o decizie în acest sens. Reacţia PL-ului, AMN-ului şi PD-ului vine după ce premierul Vlad Filat, lider al PLD, a cerut membrilor Executivului, care se regăsesc în listele electorale pentru alegerile din 28 noiembrie, să-şi retragă candidatura şi să-şi continue munca la Guvern.
	Deşi începe cu o comparaţie – cei patru se ceartă ca la poarta târgului – autoarea revine la forma clasică de prezentarea a unei relatări în care se regăsesc mai multe surse şi puncte de vedere. Cu excepţia premierului Vlad Filat care este doar citat de mai multe ori. Materialul este imparţial şi echidistant şi mai puţin echilibrat.

	Publika TV
	Vlad Filat vrea miniştrii înapoi în Executiv. Premierul s-a adresat colegilor din Alianţă, prin intermediul presei, şi le-a cerut ca o parte din membrii Guvernului să fie delegaţi înapoi la Guvern, sau să fie înlocuiţi pe listele electorale. Reacţiile de la partenerii alianţei nu au întârziat.
	Subiectul este împărţit în două. În prima parte este prezent un sincron de la conferinţa lui Filat, în partea a doua sunt reacţiile liderilor de alianţă. Materialele sunt compuse doar din reacţii fără comentarii şi interpretări.

	N4, 19.30


	Guvernul a rămas fără miniştri. 11 şefi de ministere au fost incluşi în listele electorale, iar acum guvernul nu are cvorum pentru a organiza şedinţele cabinetului de miniştri. În replică M. Lupu îi spune premierului să rezolve problemele cu ajutorul viceminiştrilor. 
	Ştire dominată de premierul Vlad Filat prin intervenţiile sale la o conferinţă de presă. Celelalte formaţiuni nu sunt prezente, sau doar citate. Ştirea nu este imparţială şi echidistantă şi nu respectă în totalitate pluralismul de idei.

	2 Plus
	Nu a reflectat subiectul
	

	Moldova 1, 21.00 
	Liderul PLDM, premierul Vlad Filat cheamă miniştrii înscrişi în campania electorală să revină în Guvern pentru a asigura funcţionarea executivului. Unii colegi de alianţă declară că şi viceminiştrii pot asigura interimatul.
	Subiect echilibrat cu declaraţii ale tuturor părţilor implicate. 

	Radio Moldova, 19.00 
	Guvernul RM nu mai poate lua decizii după ce 11 miniştri au fost incluşi pe listele partidelor politice pentru alegerile din 28 noiembrie, a declarat premierul Vlad Filat în cadrul unei conferinţe de presă. PLDM face apel către colegii din AIE să îşi delege colegii în Guvern. 
	Reporterul trece de la subiectul listelor electorale la alte declaraţii politice pe marginea alegerilor anticipate. Postul de radio dă părerea unor experţi pe marginea miniştrilor de pe listele electorale, dar nu prezintă opinia celor vizaţi, adică a altor partide din alianţa de guvernare. În aceste condiţii materialul nu întruneşte condiţiile unui subiect echilibrat şi imparţial.

	Vocea Basarabiei, 18.00 
	Mai mulţi miniştri ai cabinetului Filat vor fi nevoiţi să demisioneze din posturile pe care le deţin după ce aceştia au fost incluşi pe listele electorale. 
	Ştire generală, prin citate din lege şi enumerarea celor care trebuie să degreveze din funcţii în caz că sunt prezenţi pe listele electorale. Imparţială şi echidistantă.

	Vocea Basarabiei, 18.00 
	Premierul Vlad Filat cere miniştrilor să revină în Guvern sau să delege alte persoane pentru a asigura funcţionalitatea executivului. 
	Ştirea este imparţială, echidistantă şi echilibrată. Prezintă toate punctele de vedere. 

	Concluzii  Solicitarea premierului Filat a fost amplu mediatizată de mass media monitorizată. Unele chiar au revenit şi a doua zi după consumarea evenimentului cu prezentarea unor reacţii întârziate care nu au putut fi amplasate în ziua când premierul a făcut anunţul. Majoritatea subiectelor au fost echidistante şi imparţiale, cu excepţia NIT care foloseşte un limbaj prea nuanţat pentru prezentarea liderilor alianţei de guvernare.


Studiu de caz nr. 4

	Context  06.10.2010  Preşedintele interimar Mihai Ghimpu a semnat proiectul de lege aprobat de Guvern prin care îşi asuma răspunderea pentru modificarea bugetului pentru anul 2010.

	Media 
	Prezentare media
	Constatări

	Prime TV, 21.00
	Astăzi, actul legislativ a fost semnat de către preşedintele interimar Mihai Ghimpu, nu însă fără învinuiri reciproce enunţate de ambele părţi. Mihai Ghimpu spune că premierul a încălcat Constituţia atunci când a emis ordonanţa de guvern privind modificarea legii bugetului. La rândul său, premierul neagă acuzaţiile şi-i sugerează lui Mihai Ghimpu să se adreseze la Curtea Constituţională.
	Subiectul este tratat echidistant şi imparţial la prima vedere, dar dacă e să fim mai atenţi atunci acesta îi oferă premierului în comparaţie cu ceilalţi actori politici o parte infimă pentru reacţii. Trebuie menţionat că premierul Vlad Filat este doar citat şi nu apare pe viu cum este prezentat Mihai Ghimpu.

	NIT
	[image: image60.png]


Ghimpu îl acuză pe Filat de încălcarea Constituţiei.
	NIT prezintă evenimentul printr-o simplă ştire preluată de la agenţia Basa Press.

	Jurnal TV 
	Mihai Ghimpu a semnat Legea privind modificarea bugetului de stat pentru anul 2010 şi a promis că o va promulga până la sfârşitul zilei. Asta după ce a declarat în faţa jurnaliştilor că Vlad Filat a încălcat Constituţia atunci când a aprobat Hotărârea fără a consulta Legislativul. 
Premierul îl contrazice pe şeful statului şi susţine că a acţionat legal. Premierul însă susţine că a acţionat în conformitate cu legislaţia în vigoare.
	Ştirea este imparţială şi echidistantă.

	Publika TV, 19.00
	Încă un episod din războiul Mihai Ghimpu şi Vlad Filat s-a consumat astăzi. Preşedintele interimar l-a acuzat pe premier că a încălcat prevederile Constituţiei atunci când a anunţat că Guvernul îşi asumă răspunderea pentru modificările la legea bugetului. Dar tot el a declarat că zarurile au fost aruncate şi aceeaşi Constituţie îl obligă să promulge actul normativ. Replica lui Filat a venit imediat. Premierul a spus că dacă şi-a pus semnătura pe lege, preşedintele nu a făcut altceva decât să cadă în acelaşi păcat. 
	Subiectul este tratat imparţial şi echidistant fiind construit doar din sincroanele celor doi. Pe final un reporter povesteşte despre cum a fost semnat decretul. 

	N4, 19.30

(05.10.2010)
	Şi totuşi neînţelegerile dintre liderii Alianţei continuă. Proiectul de lege aprobat acum două săptămâni care stârnise un adevărat scandal în AIE nu a fost publicat azi în Monitorul Oficial. Declaraţii ale premierului şi preşedintelui interimar pe marginea nesemnării documentului.
	Subiectul nu este echilibrat. Premierul are mai mult spaţiu pentru explicaţii în defavoarea preşedintelui interimar. Nu putem vorbi şi de imparţialitate, odată ce materialul începe cu o concluzie.

	N4, 19.30

(06.10.2010)


	Şi când toată lumea credea că liderii Alianţei s-au împăcat, astăzi neînţelegerile au luat amploare. Preşedintele interimar Mihai Ghimpu îl acuză pe premierul ţării de încălcarea Constituţiei. Ghimpu a declarat la conferinţă de presă organizată de doar trei din cei patru membri ai coaliţiei... că premierul a încălcat legea supremă a ţării. În replică Filat îl îndeamnă pe Ghimpu să meargă la Curtea Constituţională dacă crede aşa ceva. 
	Subiectul nu este echilibrat prin spaţiul oferit celor două părţi implicate. Premierul are mai mult spaţiu şi reuşeşte întotdeauna să se facă mai înţeles prin ceea ce declară în comparaţie cu celelalte surse solicitate în material.

	2 Plus
	Nu a reflectat subiectul
	

	Moldova 1
	Filat a încălcat Constituţia, dar voi semna modificările la legea Bugetului pentru binele ţării, a declarat preşedintele Parlamentului, preşedintele interimar Mihai Ghimpu. La rândul său, premierul Vladimir Filat spune că preşedintele nu trebuia să semneze documentele dacă le consideră ilegale. 
	Materialul este simplu prin abordare. Reporterul preia doar duelul de replici între cei doi demnitari de stat. Imparţialitate şi echidistanţă este, dar nu există pluralitate de opinii care să îl ajute pe telespectator să înţeleagă până la urmă cine are dreptate. 

	Radio Moldova

19.00 
	Primul ministru a încălcat Constituţia când a modificat legea bugetului pentru anul 2010 şi a evitat să o treacă prin Parlament, a declarat preşedintele interimar Mihai Ghimpu. Premierul susţine că nu a încălcat Constituţia, iar cei care fac astfel de declaraţii ar fi bine să sesizeze Curtea Constituţională. 
	Subiectul este reflectat în mod  imparţial şi echidistant.

	Concluzii În situaţia unui conflict între premier şi preşedintele interimar nu este clar până la urmă cine a încălcat Constituţia - cel care a înaintat documentul, sau cel care l-a semnat. Niciun post de televiziune nu a introdus în ştirile sale explicaţii ale experţilor constituţionalişti, ci doar au preluat replicile celor doi implicaţi în acuzaţii. 


Studiu de caz nr. 5

	Context 05.10.2010 Preşedintele Partidului Comuniştilor participă la sesiunea de toamnă a Adunării Parlamentare a Consiliului Europei la Strasbourg unde face declaraţii dure la adresa CoE.

	Media 
	Prezentare media
	Constatări

	Prime TV, 

(04.10.2010)
	Vladimir Voronin critică Consiliul Europei. În cadrul discursului ţinut la Sesiunea de toamnă a APCE, fostul şef al statului a învinuit comisarii europeni că şi-au ştirbit reputaţia de dragul simpatiilor politice. La noua sesiune APCE, Vladimir Voronin, membru al delegaţiei moldoveneşti, a declarat că "Reputaţia Consiliului Europei de arbitru echidistant a fost sacrificată în favoarea simpatiilor politice...“, iar modificările Codului Electoral pe care le-au operat liderii Alianţei de guvernământ pentru referendumul din septembrie, au fost posibile “... din simplul motiv că (liderii AIE) au primit un semnal clar de susţinere din partea conducerii Consiliului Europei“. Liderul comuniştilor a cerut o monitorizare mai vigilentă a scrutinului electoral din 28 noiembrie. 
	Subiectul este structurat pe citate şi informaţii despre întâlnirile fostului preşedinte cu oficialităţi de la Strasbourg. Au fost folosite imagini de arhivă. Materialul nu oferă echilibru prin diversitate de surse, ceea ce îl face parţial şi neechidistant.

	NIT, 22.00

(05.10.2010)
	Liderul opoziţiei din RM, Vladimir Voronin s-a întâlnit cu mai multe oficialităţi de la Strasbourg. Atmosfera întrevederilor a fost una caldă, oficialitatea l-a întâlnit la uşa biroului său, a remarcat consecutivitatea şi exactitatea îndeplinirii obligaţiilor la realizarea recomandărilor instituţiilor juridice europene de către liderul PCRM. A apreciat pozitiv intenţia PCRM de a modifica Constituţia. Apreciind înalt propunerea PCRM… Partidul pe care îl reprezintă este în stare să fie cea mai constructivă forţă politică. 
	Autorul reportajului de la Strasbourg citează oficialităţile europene, dar fără să ofere cuvânt acestora. Acest fapt trezeşte mai multe semne de nedumerire în legătură cu corectitudinea şi adevărul celor menţionate în reportaj. Materialul abundă în aprecieri pozitive date PCRM şi liderului acestuia. Toate acestea fac din reportaj un material care lustruieşte imaginea Partidului Comuniştilor şi a preşedintelui acestei formaţiuni. Jurnalistul nu a respectat normele echidistanţei şi imparţialităţii, iar lipsa altei voci, decât cea a liderului comuniştilor, face ca subiectul să ducă lipsă totală de echilibru.

În material sunt folosite doar imagini de la filmări de protocol.

	NIT, 22.00

(04.10.2010)
	Voronin a învinuit Consiliul Europei de favorizarea AIE. Guvernarea a recurs la mai multe falsuri pe fundalul unei susţineri din partea CE.
	Patru minute de acuzaţii la adresa AIE pentru modificările făcute în mai multe legi. Citate directe şi indirecte din discursurile liderului comuniştilor. Nici una din acuzaţii fie la adresa unui reprezentant al CE, fie a guvernării de la Chişinău nu sunt însoţite de dreptul la replică. Materialul este unul părtinitor, nu respectă echidistanţa şi echilibrul surselor.

	Jurnal TV,

(05.10.2010)
	Vladimir Voronin în vizită la Strasbourg. Preşedintele Partidului Comuniştilor participă la sesiunea de toamnă a Adunării Parlamentare a Consiliului Europei. Este însoţit de deputaţii Grigore Petrenco şi Mark Tkaciuk. Voronin va avea o scurta cuvântare în dezbaterile ce ţin de raportul legat de referendumul constituţional care a avut loc in Republica Moldova. În ştire este trecut în revistă programul lui Voronin de la Strasbourg.
	 Ştirea este scurtă şi ţine mai mult de declaraţiile anterioare ale liderului comuniştilor şi mai puţin de cele declarate la Strasbourg. Materialul este imparţial şi echidistant.

	Publika TV
	Nu a reflectat subiectul în principalul buletin de ştiri
	

	N4
	Nu a reflectat subiectul 
	

	2 Plus
	Nu a reflectat subiectul
	

	Moldova 1, 21.00
	Şefa delegaţiei moldoveneşti la APCE, Ana Guţu speră, că viitorul preşedinte va fi ales de Parlament. Ea a făcut aceste declaraţii la APCE. Ea a mai spus că referendumul nu a fost un eşec, ci un exerciţiu în premieră pentru Moldova. 
	Este doar o ştire citită pe fundalul unor imagini de arhivă. Nu se regăseşte nicio sursă. Materialul este echidistant, dar nu şi imparţial pentru că dă doar citate din preşedintele delegaţiei moldovene, nu şi a opoziţiei sau a vreo unui alt reprezentant APCE. Din acest considerent nu putem vorbi nici de echilibru surselor

	Radio Moldova

19.00
	Nu a reflectat subiectul în principalul buletin de ştiri
	

	Concluzii Cu excepţia postului de televiziune NIT, celelalte mijloace mass media monitorizate au atras puţină atenţie vizitei lui Voronin la Strasbourg, iar trei posturi nu au reflectat evenimentul. Majoritatea subiectelor se bazau pe trecere în revistă a programului de lucru sau pe declaraţii anterioare făcute de Vladimir Voronin, sau nu menţionau nimic de preşedintele PCRM, cum ar fi cazul TV Moldova 1. Singurul post care transmite amănunte de la Strasbourg este NIT. Acesta dezvăluie amănunte de la diferite întrevederi prezentând imagini protocolare şi secvenţe din alocuţiunea lui Voronin.


Anexa nr.2

                 

               [image: image62.png]


            [image: image63.png]coalifia 2009
S
X

codlitia civica
pentru alegeri libere si corecte




„MONITORIZAREA PLURALISMULUI POLITIC ÎN PROGRAMELE DE ŞTIRI ŞI ACTUALITĂŢI ALE IPNA „TELERADIO-MOLDOVA” ŞI IPRA „TELERADIO-GĂGĂUZIA”
Raport de monitorizare 

Perioada: 07 septembrie – 15 octombrie 2010
Proiect realizat de Asociatia Presei Electronice cu sprijinul Fundaţiei Soros-Moldova 

în cadrul Coaliţiei Civice pentru Alegeri Libere şi Corecte  
Chişinău - 2010

www.apel.md
1. CADRUL METODOLOGIC
Perioada: 07 septembrie – 15 octombrie 2010
Obiectul monitorizării: ştirile politice în principalele programe informative.  

Scopul: determinarea modului în care radiodifuzorii publici, naţional şi regional, asigură pluralismul politic în ediţiile de ştiri şi actualităţi. 

Autorul monitorizării: Asociaţia Presei Electronice din Moldova.

GRILA DE MONITORIZARE:

Posturi monitorizate: Tv Moldova1, Radio Moldova, Tv Găgăuzia, Radio Găgăuzia 

Subiecţi monitorizaţi:

· Politicieni(P)/partide 
· Funcţionari de stat (Fs) 

· Instituţii (Parlament/Guvern/Preşedinţie/APL)
· Cetăţeni (C)

· Experţi (E)
Analiza cantitativă:

· Numărul ştirilor politice
· Frecvenţa şi durata apariţiilor actorilor politici: a) intervenţii directe; b) menţiuni/apariţii

· Frecvenţa apariţiilor protagoniştilor (cetăţeni/experţi
· Raportul categoriilor de protagonişti în ştirile politice
· Raportul bărbaţi-femei în ştirile politice 
Analiza calitativă:
· Numărul  surselor de informaţie în ştirile politice cu caracter conflictual
· Contextul apariţiei actorilor politici în ştiri: a) pozitiv; b) negativ; c) neutru
· Atitudinea jurnalistului în ştiri: a) părtinitoare; b) nepărtinitoare
Raport pe instituţii mediatice

I. IPNA Compania „Teleradio-Moldova”
1. Tv Moldova 1

	Număr ştiri:
	98

	Număr ştiri simple:
	68

	Număr ştiri conflictuale:
	30

	1 sursă de informaţie:
	2

	2 & > surse de informaţie:
	28

	părtinitoare:
	1

	nepărtinitoare:
	97


	Nr.
	Protagonişti
	Frecvenţa & durata
	Sinteza datelor 
	CONTEXT

	 
	Moldova 1
	Intervenţii directe
	Menţiuni/apariţii
	Int. dir.+menţ./ap.
	pozitiv
	negativ
	neutru

	 
	ştiri
	(num.)
	(sec.)
	(num.)
	(sec.)
	(num.)
	(sec.)
	
	
	

	+
	Funcţionari şi politicieni
	 
	 
	 
	 
	 
	 
	 
	 
	 

	1
	Ghimpu M.
	22
	431
	24
	484
	46
	915
	1
	2
	43

	2
	Filat V.
	10
	309
	18
	285
	28
	594
	1
	1
	26

	3
	Voronin V.
	8
	152
	16
	316
	24
	468
	0
	2
	22

	4
	Urechean S.
	8
	174
	9
	115
	17
	289
	0
	0
	17

	5
	Lupu M.
	5
	94
	7
	55
	12
	149
	0
	0
	12

	6
	Plesca I.
	5
	93
	3
	32
	8
	125
	0
	0
	8

	7
	Turcan V.
	4
	61
	3
	50
	7
	111
	0
	0
	7

	8
	Petrenco G.
	4
	99
	1
	7
	5
	106
	0
	0
	5

	9
	Popusoi A.
	1
	17
	6
	83
	7
	100
	0
	0
	7

	10
	Selin V.
	1
	15
	2
	80
	3
	95
	0
	0
	3

	11
	Mocanu S.
	3
	40
	2
	53
	5
	93
	0
	0
	5

	12
	Chirtoaca D.
	2
	38
	4
	45
	6
	83
	0
	0
	6

	13
	Stratan A.
	3
	56
	1
	25
	4
	81
	0
	0
	4

	14
	Sarbu S.
	3
	66
	0
	0
	3
	66
	0
	0
	3

	15
	Dodon I.
	2
	35
	4
	26
	6
	61
	0
	0
	6

	16
	Diacov D.
	3
	22
	3
	38
	6
	60
	0
	0
	6

	17
	Pasat V.
	1
	30
	2
	30
	3
	60
	0
	0
	3

	18
	Leanca Iu.
	1
	40
	4
	16
	5
	56
	0
	0
	5

	19
	Rosca Iu.
	2
	32
	2
	20
	4
	52
	0
	0
	4

	20
	Godea M.
	2
	28
	4
	23
	6
	51
	0
	0
	6

	21
	Tanase A.
	1
	13
	5
	36
	6
	49
	0
	0
	6

	22
	Muntean Iu.
	2
	40
	2
	7
	4
	47
	0
	0
	4

	23
	Plesca V.
	1
	11
	1
	30
	2
	41
	0
	0
	2

	24
	Oleinic A.
	1
	31
	1
	5
	2
	36
	0
	0
	2

	25
	Untila V.
	1
	23
	1
	10
	2
	33
	0
	0
	2

	26
	Cojocaru A.
	1
	22
	1
	10
	2
	32
	0
	0
	2

	27
	Ionita V.
	1
	25
	1
	7
	2
	32
	0
	0
	2

	28
	Pavlicenco V.
	2
	31
	0
	0
	2
	31
	0
	0
	2

	29
	Bodrug I.
	1
	29
	0
	0
	1
	29
	0
	0
	1

	30
	Greceanai Z.
	1
	20
	2
	9
	3
	29
	0
	0
	3

	31
	Cosarciuc V.
	1
	28
	0
	0
	1
	28
	0
	0
	1

	32
	Misin V.
	1
	25
	1
	2
	2
	27
	0
	0
	2

	33
	Palihovici L.
	1
	21
	3
	6
	4
	27
	0
	0
	4

	34
	Lazar V.
	1
	19
	2
	5
	3
	24
	0
	0
	3

	35
	Neagu I.
	1
	23
	0
	0
	1
	23
	0
	0
	1

	36
	Zubco V.
	1
	22
	0
	0
	1
	22
	0
	0
	1

	37
	Harlamenco A.
	1
	11
	1
	10
	2
	21
	0
	0
	2

	38
	Hadarca I.
	1
	18
	1
	2
	2
	20
	0
	0
	2

	39
	Osipov V.
	1
	9
	1
	10
	2
	19
	0
	0
	2

	40
	Zagorodnai A.
	1
	18
	0
	0
	1
	18
	0
	0
	1

	41
	Bobu V.
	1
	15
	0
	0
	1
	15
	0
	0
	1

	42
	Nemerenco V.
	1
	15
	0
	0
	1
	15
	0
	0
	1

	43
	Raducan M.
	1
	15
	0
	0
	1
	15
	0
	0
	1

	44
	Susarenco G.
	0
	0
	1
	15
	1
	15
	0
	0
	1

	45
	Berila V.
	1
	14
	0
	0
	1
	14
	0
	0
	1

	46
	Fusu C.
	1
	12
	1
	2
	2
	14
	0
	0
	2

	47
	Baranciuc P.
	1
	12
	0
	0
	1
	12
	0
	0
	1

	48
	Busila R.
	0
	0
	1
	11
	1
	11
	0
	0
	1

	49
	Utica N.
	1
	11
	0
	0
	1
	11
	0
	0
	1

	50
	Stati G.
	0
	0
	1
	10
	1
	10
	0
	0
	1

	51
	Stepaniuc V.
	0
	0
	1
	10
	1
	10
	0
	0
	1

	52
	Cerari R.
	1
	7
	0
	0
	1
	7
	0
	0
	1

	53
	Formuzal M.
	0
	0
	1
	3
	1
	3
	0
	0
	1

	54
	Buliga V.
	0
	0
	1
	2
	1
	2
	0
	0
	1

	55
	Corman I.
	0
	0
	1
	2
	1
	2
	0
	0
	1

	56
	Dudoglo N.
	0
	0
	1
	2
	1
	2
	0
	0
	1

	57
	Munteanu V.
	0
	0
	1
	2
	1
	2
	0
	0
	1

	58
	Postoico M.
	0
	0
	1
	2
	1
	2
	0
	0
	1

	59
	Salaru A.
	0
	0
	1
	2
	1
	2
	0
	0
	1

	60
	Secareanu S.
	0
	0
	1
	2
	1
	2
	0
	0
	1

	+
	Partide
	 
	 
	 
	 
	0
	0
	 
	 
	 

	1
	PCRM
	18
	361
	44
	581
	62
	942
	0
	2
	60

	2
	PL
	13
	250
	24
	292
	37
	542
	0
	0
	37

	3
	PLDM
	6
	150
	26
	323
	32
	473
	2
	0
	30

	4
	PDM
	9
	152
	27
	289
	36
	441
	1
	0
	35

	5
	AMN
	9
	183
	16
	194
	25
	377
	0
	1
	24

	6
	AIE
	0
	0
	15
	243
	15
	243
	1
	1
	13

	7
	PMU
	4
	61
	10
	118
	14
	179
	0
	1
	13

	8
	PpNT
	4
	51
	7
	99
	11
	150
	0
	0
	11

	9
	PPCD
	2
	32
	11
	117
	13
	149
	0
	0
	13

	10
	PSD
	1
	15
	2
	80
	3
	95
	0
	0
	3

	11
	PRM
	3
	56
	4
	31
	7
	87
	0
	0
	7

	12
	IND
	1
	22
	3
	50
	4
	72
	0
	0
	4

	13
	MAE
	1
	23
	4
	44
	5
	67
	0
	0
	5

	14
	PUM
	1
	30
	5
	36
	6
	66
	0
	0
	6

	15
	PNL
	2
	31
	3
	8
	5
	39
	0
	0
	5

	16
	MRRM
	2
	19
	1
	18
	3
	37
	0
	0
	3

	17
	PC
	0
	0
	2
	35
	2
	35
	0
	0
	2

	18
	PEMAVE
	1
	15
	0
	0
	1
	15
	0
	0
	1

	19
	MFN
	1
	11
	0
	0
	1
	11
	0
	0
	1

	20
	PPM
	0
	0
	3
	6
	3
	6
	0
	0
	3

	+
	Categorii protagonişti
	 
	 
	 
	 
	0
	0
	 
	 
	 

	1
	Politicieni=B
	74
	1398
	95
	1102
	169
	2500
	0
	2
	167

	2
	Funcţionari=B
	41
	899
	50
	875
	91
	1774
	2
	3
	86

	3
	Politicieni=F
	4
	64
	5
	10
	9
	74
	0
	0
	9

	4
	Experţi=B
	19
	
	
	
	19
	
	
	
	

	5
	Funcţionari=F
	1
	11
	1
	10
	2
	21
	0
	0
	2

	6
	Cetăţeni=B
	6
	
	
	
	6
	
	
	
	

	7
	Cetăţeni=F
	4
	
	
	
	4
	
	
	
	

	+
	Categorii funcţionari
	 
	 
	 
	 
	0
	0
	 
	 
	 

	1
	Parlament
	19
	364
	14
	260
	33
	624
	1
	0
	32

	2
	Guvern
	11
	317
	18
	281
	29
	598
	1
	1
	27

	3
	Presedentie
	10
	204
	16
	344
	26
	548
	0
	2
	24

	4
	APL
	1
	14
	3
	15
	4
	29
	0
	0
	4


1.1. Ştiri politice: dimensiuni cantitative
Tv Moldova 1 a difuzat în perioada de referinţă un număr de 98 de ştiri electorale, dintre care 30, sau aproape un sfert , cu caracter conflictual (vezi Diagrama 1). 
Diagrama 1
[image: image64.emf]Tv Moldova 1: stiri politice. 

Cota stirilor cu caracter conflictual

30 (23%)

98 (77%)

numar total stiri numar stiri conflictuale


În ştirile politice ale Tv Moldova 1 au fost prezenţi, cu frecvenţă şi durată diferită, 60 de politicieni şi funcţionari de stat (vezi Diagramele 2 şi 3). Şeful interimar al statului, Mihai Ghimpu, lider al PL, deţine întâietatea. Primele 5 poziţii în top aparţin liderilor partidelor parlamentare. Raportul între ocupanţii primului şi ultimului loc din top 10 este de 8-10 la 1. 

Diagrama 2
[image: image65.emf]Tv Moldova 1: stiri politice. 

Top 10 actori personalizati (frecventa)

28

24

17

12

8

7 7

6 6

46

Ghimpu M.Filat V. Voronin V. Urechean S.

Lupu M.

Plesca I. Turcan V.

Popusoi A.

Chirtoaca D.Dodon I.


Diagrama 3
[image: image66.emf]Tv Moldova 1: stiri politice. 

Top 10 actori personalizati (durata sec.)

594

468

289

149

125

111

106

100

95

915

Ghimpu M.Filat V. Voronin V. Urechean S.

Lupu M.

Plesca I. Turcan V. Petrenco G.

Popusoi A.

Selin V.


În perioada de referinţă Tv Moldova 1 a relatat în ştirile politice despre 20 de formaţiuni. Cea mai mare vizibilitate, şi ca frecvenţă, şi ca durată, a avut-o principalul partid de opoziţie, PCRM, 

În top 10 partide, cu prezenţă relevantă în ştirile politice, pe lângă formaţiunile parlamentare, intră şi 5 partide extraparlamentare (vezi Diagrama 4). 

Diagrama 4

 [image: image67.emf]Tv Moldova 1: stiri politice. Top 10 partide

62

37

32 36

25

14 11 13

3 7

542

473

441

377

179

150

149

95

87

942

PCRM PL PLDM PDM AMN PMU PpNT PPCD PSD PRM

frecventa durata (sec.)


Politicienii şi funcţionarii de stat sunt categoriile de protagonişti cel mai des întâlnite în ştirile politice de la Tv Moldova 1, acestora revenindu-le peste 90 la sută din toate intervenţiile directe şi din toate  menţiunile. 

Experţii (doar bărbaţi înregistrează o cotă de 6 la sută, iar cetăţenii simpli, cu 10 intervenţii (6 bărbaţi şi 4 femei),- de 3 la sută (vezi Diagrama 5).

Diagrama 5
[image: image68.emf]Tv Moldova 1: stiri politice. Categorii protagonisti

93 (31%)

178 (60%)

10 (3%)

19 (6%)

functionari de stat politicieni experti cetateni


În ştirile politice prezenţa bărbaţilor este net superioară femeilor, înregistrând un raport de 19 la 1 (vezi Diagrama 6)

Diagrama 6

[image: image69.emf]Tv Moldova 1: stiri politice. 

Raport gender categorii protagonisti

285 (95%)

15 (5%)

barbati femei


Dintre categoriile de actori instituţionalizaţi, Parlamentul, Guvernul şi Preşedinţia au avut în ştirile politice o vizibilitate relativ uniformă. APL a apărut în 4 rânduri, cu o durată de 29 de secunde (vezi Diagrama 7).
Diagrama 7
[image: image70.emf]Tv Moldova 1: stiri politice. Actori institutionalizati

33 29

26

4

598

548

29

624

Parlament Guvern Presedentie APL

frecventa durata (sec.)


1.2. Ştiri politice: dimensiuni calitative
În 2 ştiri politice cu caracter conflictual este utilizată o singură sursă de informaţie, iar o ştire este părtinitoare.
Majoritatea covârşitoare a protagoniştilor ştirilor politice de la Tv Moldova 1 a apărut în context neutru. 

II. Radio Moldova

	Număr ştiri:
	115

	Număr ştiri simple:
	103

	Număr ştiri conflictuale:
	12

	1 sursă de informaţie:
	-

	2 & > surse de informaţie:
	12

	părtinitoare:
	-

	nepărtinitoare:
	115


	Nr.
	Protagonişti
	Frecvenţa & durata
	Sinteza datelor 
	CONTEXT

	 
	Radio Moldova
	Intervenţii directe
	Menţiuni/apariţii
	Int. dir.+menţ./ap.
	pozitiv
	negativ
	neutru

	 
	ştiri
	(num.)
	(sec.)
	(num.)
	(sec.)
	(num.)
	(sec.)
	
	
	

	+
	Funcţionari şi politicieni
	 
	 
	 
	 
	 
	 
	 
	 
	 

	1
	Ghimpu M.
	22
	1029
	46
	525
	68
	1554
	6
	5
	57

	2
	Filat V.
	11
	708
	32
	393
	43
	1101
	4
	4
	35

	3
	Urechean S.
	15
	775
	12
	173
	27
	948
	7
	1
	19

	4
	Voronin V.
	7
	234
	19
	241
	26
	475
	3
	1
	22

	5
	Rosca Iu.
	6
	270
	4
	67
	10
	337
	3
	0
	7

	6
	Lupu M.
	6
	211
	9
	89
	15
	300
	3
	0
	12

	7
	Pavlicenco V.
	5
	256
	4
	41
	9
	297
	4
	0
	5

	8
	Osipov V.
	4
	164
	7
	85
	11
	249
	2
	0
	9

	9
	Zagorodnai A.
	3
	228
	3
	20
	6
	248
	0
	0
	6

	10
	Mocanu S.
	7
	214
	2
	23
	9
	237
	2
	3
	4

	11
	Godea M.
	5
	175
	6
	54
	11
	229
	2
	0
	9

	12
	Gutu A.
	1
	207
	2
	10
	3
	217
	0
	0
	3

	13
	Petrache M.
	3
	164
	2
	32
	5
	196
	2
	0
	3

	14
	Gheletchi V.
	2
	183
	1
	11
	3
	194
	0
	0
	3

	15
	Sarbu S.
	3
	104
	2
	80
	5
	184
	1
	0
	4

	16
	Munteanu V.
	2
	145
	3
	25
	5
	170
	2
	0
	3

	17
	Coropceanu S.
	4
	130
	3
	39
	7
	169
	2
	2
	3

	18
	Plesca I.
	4
	118
	4
	33
	8
	151
	0
	0
	8

	19
	Nemerenco V.
	2
	149
	0
	0
	2
	149
	0
	0
	2

	20
	Selin V.
	1
	103
	1
	27
	2
	130
	0
	0
	2

	21
	Hadarca I.
	2
	115
	2
	13
	4
	128
	1
	0
	3

	22
	Untila V.
	4
	105
	3
	22
	7
	127
	2
	0
	5

	23
	Chirtoaca D.
	1
	68
	6
	55
	7
	123
	0
	0
	7

	24
	Petrenco G.
	2
	76
	3
	39
	5
	115
	3
	0
	2

	25
	Postoico M.
	1
	107
	1
	2
	2
	109
	1
	0
	1

	26
	Perciun S.
	2
	79
	2
	19
	4
	98
	2
	0
	2

	27
	Costiuc V.
	3
	74
	2
	21
	5
	95
	0
	0
	5

	28
	Stratan A.
	1
	61
	1
	29
	2
	90
	0
	0
	2

	29
	Duminica I.
	3
	59
	2
	30
	5
	89
	0
	0
	5

	30
	Nirca N.
	1
	68
	1
	21
	2
	89
	0
	0
	2

	31
	Raducan M.
	2
	69
	2
	15
	4
	84
	2
	0
	2

	32
	Kralov V.
	2
	62
	1
	7
	3
	69
	0
	0
	3

	33
	Dodon I.
	1
	65
	1
	2
	2
	67
	1
	0
	1

	34
	Diacov D.
	1
	34
	3
	30
	4
	64
	0
	0
	4

	35
	Modrug D.
	2
	62
	1
	2
	3
	64
	2
	0
	1

	36
	Susarenco G.
	2
	45
	2
	17
	4
	62
	1
	0
	3

	37
	Bujor L.
	1
	43
	3
	11
	4
	54
	0
	0
	4

	38
	Cosarciuc V.
	1
	41
	3
	13
	4
	54
	0
	0
	4

	39
	Paveliu R.
	1
	40
	1
	14
	2
	54
	2
	0
	0

	40
	Discan N.
	1
	38
	1
	2
	2
	40
	0
	0
	2

	41
	Tanase A.
	0
	0
	4
	40
	4
	40
	0
	0
	4

	42
	Oleinic A.
	1
	22
	3
	11
	4
	33
	0
	0
	4

	43
	Topa V.
	1
	27
	1
	2
	2
	29
	0
	0
	2

	44
	Baranciuc P.
	1
	15
	1
	8
	2
	23
	0
	0
	2

	45
	Popusoi A.
	0
	0
	5
	20
	5
	20
	0
	0
	5

	46
	Ursu V.
	0
	0
	3
	18
	3
	18
	0
	0
	3

	47
	Utica N.
	1
	18
	0
	0
	1
	18
	0
	1
	0

	48
	Ceban A.
	0
	0
	1
	17
	1
	17
	0
	0
	1

	49
	Salaru A.
	0
	0
	4
	15
	4
	15
	0
	0
	4

	50
	Deliu T.
	0
	0
	1
	13
	1
	13
	0
	0
	1

	51
	Lazar V.
	0
	0
	3
	12
	3
	12
	0
	0
	3

	52
	Stati G.
	0
	0
	1
	10
	1
	10
	0
	0
	1

	53
	Bodrug O.
	0
	0
	2
	7
	2
	7
	0
	0
	2

	54
	Fusu C.
	0
	0
	2
	7
	2
	7
	0
	0
	2

	55
	Vieru B.
	0
	0
	2
	7
	2
	7
	0
	0
	2

	56
	Abramciuc V.
	0
	0
	1
	4
	1
	4
	0
	0
	1

	57
	Andronic N.
	0
	0
	1
	4
	1
	4
	0
	0
	1

	58
	Plesca V.
	0
	0
	1
	4
	1
	4
	0
	0
	1

	59
	Sima Gh.
	0
	0
	1
	4
	1
	4
	0
	0
	1

	60
	Beleacova E.
	0
	0
	1
	3
	1
	3
	0
	0
	1

	61
	Belostecinic G.
	0
	0
	1
	3
	1
	3
	0
	0
	1

	62
	Buliga V.
	0
	0
	1
	3
	1
	3
	0
	0
	1

	63
	Cebanu I.
	0
	0
	1
	3
	1
	3
	0
	0
	1

	64
	Filip P.
	0
	0
	1
	3
	1
	3
	0
	0
	1

	65
	Godoroja D.
	0
	0
	1
	3
	1
	3
	0
	0
	1

	66
	Juravschi N.
	0
	0
	1
	3
	1
	3
	0
	0
	1

	67
	Marinuta V.
	0
	0
	1
	3
	1
	3
	0
	0
	1

	68
	Salaru G.
	0
	0
	1
	3
	1
	3
	0
	0
	1

	69
	Tulea O.
	0
	0
	1
	3
	1
	3
	0
	0
	1

	70
	Cheptene V.
	0
	0
	1
	2
	1
	2
	0
	0
	1

	71
	Ciobanu N.
	0
	0
	1
	2
	1
	2
	0
	0
	1

	72
	Cojocaru V.
	0
	0
	1
	2
	1
	2
	0
	0
	1

	73
	Greceanai Z.
	0
	0
	1
	2
	1
	2
	0
	0
	1

	74
	Leanca Iu.
	0
	0
	1
	2
	1
	2
	0
	0
	1

	75
	Lupan V.
	0
	0
	1
	2
	1
	2
	0
	0
	1

	76
	Misin V.
	0
	0
	1
	2
	1
	2
	0
	0
	1

	77
	Munteanu I.
	0
	0
	1
	2
	1
	2
	0
	0
	1

	78
	Palihovici L.
	0
	0
	1
	2
	1
	2
	0
	0
	1

	79
	Platon V.
	0
	0
	1
	2
	1
	2
	0
	0
	1

	80
	Popa V.
	0
	0
	1
	2
	1
	2
	0
	0
	1

	81
	Rau N.
	0
	0
	1
	2
	1
	2
	0
	0
	1

	82
	Sava V.
	0
	0
	1
	2
	1
	2
	0
	0
	1

	83
	Tkaciuk M.
	0
	0
	1
	2
	1
	2
	0
	0
	1

	84
	Vitiuc V.
	0
	0
	1
	2
	1
	2
	0
	0
	1

	85
	Vlah I.
	0
	0
	1
	2
	1
	2
	0
	0
	1

	+
	Partide
	 
	 
	 
	 
	0
	0
	 
	 
	 

	1
	AMN
	22
	1045
	47
	466
	69
	1511
	9
	3
	57

	2
	PCRM
	16
	793
	55
	577
	71
	1370
	9
	3
	59

	3
	PL
	10
	701
	47
	503
	57
	1204
	3
	3
	51

	4
	PLDM
	13
	760
	41
	421
	54
	1181
	4
	0
	50

	5
	PDM
	9
	314
	37
	307
	46
	621
	5
	2
	39

	6
	PpNT
	15
	444
	16
	97
	31
	541
	7
	4
	20

	7
	AIE
	0
	0
	36
	518
	36
	518
	1
	11
	24

	8
	PPCD
	6
	270
	11
	143
	17
	413
	3
	0
	14

	9
	PSD
	5
	233
	10
	148
	15
	381
	2
	3
	10

	10
	PNL
	5
	256
	12
	86
	17
	342
	4
	0
	13

	11
	UCM
	3
	164
	3
	44
	6
	208
	2
	0
	4

	12
	MAE
	4
	105
	8
	47
	12
	152
	2
	0
	10

	13
	DA
	3
	74
	5
	63
	8
	137
	0
	0
	8

	14
	PRM
	1
	61
	6
	65
	7
	126
	0
	0
	7

	15
	MRRM
	4
	74
	4
	43
	8
	117
	0
	0
	8

	16
	PPM
	2
	79
	4
	27
	6
	106
	2
	0
	4

	17
	PC
	1
	68
	3
	36
	4
	104
	0
	0
	4

	18
	PSPR
	2
	62
	1
	7
	3
	69
	0
	0
	3

	19
	PMU
	0
	0
	4
	12
	4
	12
	0
	0
	4

	20
	IND
	0
	0
	1
	10
	1
	10
	0
	0
	1

	21
	PM
	0
	0
	3
	10
	3
	10
	0
	0
	3

	22
	PUM
	0
	0
	3
	8
	3
	8
	0
	0
	3

	23
	MFN
	0
	0
	1
	4
	1
	4
	0
	0
	1

	24
	PPR
	0
	0
	1
	4
	1
	4
	0
	0
	1

	+
	Categorii protagonişti
	 
	 
	 
	 
	0
	0
	 
	 
	 

	1
	Politicieni=B
	110
	4840
	173
	1633
	283
	6473
	44
	9
	230

	2
	Funcţionari=B
	31
	1420
	74
	861
	105
	2281
	9
	8
	88

	3
	Politicieni=F
	9
	493
	18
	101
	27
	594
	7
	0
	20

	4
	Funcţionari=F
	1
	207
	1
	2
	2
	209
	0
	0
	2

	5
	Experţi=B
	12
	
	
	
	13
	
	
	
	

	6
	Cetăţeni=B
	9
	
	
	
	9
	
	
	
	

	7
	Cetăţeni=F
	6
	
	
	
	6
	
	
	
	

	8
	Experţi=F
	1
	
	
	
	1
	
	
	
	

	+
	Categorii funcţionari
	 
	 
	 
	 
	0
	
	 
	 
	 

	1
	Presedentie
	17
	696
	37
	418
	54
	1114
	6
	3
	45

	2
	Guvern
	5
	306
	19
	294
	24
	600
	2
	4
	18

	3
	Parlament
	8
	455
	16
	116
	24
	571
	1
	1
	22

	4
	APL
	0
	0
	1
	15
	1
	15
	0
	0
	1


2.1. Ştiri politice: dimenisuni cantitative
În perioada de referinţă la Radio Moldova au fost difuzate 115 ştiri politice,  dintre care 12 – cu caracter conflictual. Prin urmare, raportul ştiri conflictuale-ştiri simple este de aproximativ de 10:1 (vezi Diagrama 1). 

Diagrama 1
[image: image71.emf]Radio Moldova: stiri politice. 

Raport stiri conflictuale-stiri simple

115

12

numar total stiri numar stiri conflictuale



Radio Moldova s-a referit în ştirile politice (intervenţii directe şi/sau menţiuni) la 85 de politicieni şi funcţionari de stat. 
De cele mai dese ori, au fost prezenţi: M.Ghimpu (68 de ori); V.Filat (43 de ori); S.Urechian (27 de ori); V.Voronin (26 de ori). 

Ca durată, topul politicienilor, în perioada monitorizată, se prezintă în felul următor: M.Ghimpu- (1554 sec.); V.Filat (1101 sec.); S.Urechian (948 sec.) Restul politicienilor au o prezenţă medie sau insignifiantă (vezi Diagrama 2).

Diagrama 2
[image: image72.emf]Radio Moldova: stiri politice. Top 10 actori 

personalizati

68

43 27

26 10 15 9 11

6

9

1101

948

475

337

300 297

249 248

237

1554

Ghimpu M.Filat V. Urechean S. Voronin V.

Rosca Iu.Lupu M.

Pavlicenco V.

Osipov V.

Zagorodnai A. Mocanu S.

frecventa durata (sec)


În perioada monitorizată Radio Moldova a relatat în ştiri despre 24 de formaţiuni politice. AMN a beneficiat de cel mai mult timp de emisie – 1511 sec. Al doilea loc în top îi revine PCRM (cu 1370 sec.), după care urmează PL (cu 1204 sec.); PLDM (cu 1181 sec.) şi PDM (cu 621 sec.). Ultimul loc în acest clasament îl ocupă UCM (cu 208 sec.) (vezi Diagrama 3).
Diagrama 3
[image: image73.emf]Radio Moldova: stiri politice. Top 10 partide 

(durata sec.)

1370

1204

1181

621

541

413

381

342

208

1511

AMN PCRM PL PLDM PDM PpNT PPCD PSD PNL UCM


Din punctul de vedere al frecvenţei apariţiei partidelor, în ştirile politice, difuzate de Radio Moldova, datele monitorizării, în perioada respectivă, denotă următoarele: pe primul loc, cu 71 de apariţii, se situează PCRM;  locul doi, la o distanţă nesemnificativă , îl ocupă AMN (cu 69 de apariţii), după care urmează PL (cu 57 de apariţii); PLDM (cu 54 de apariţii) şi PDM (cu 46 de apariţii).  Altfel spus, cea mai mare vizibilitate au avut-o partidele parlamentare (vezi Diagrama 4). 

Diagrama 4
[image: image74.emf]Radio Moldova: stiri politice. Top 10 partide 

(frecventa)

69

57

54

46

31

17 17

15

12

71

PCRM AMN PL PLDM PDM PpNT PPCD PNL PSD MAE



De cele mai dese ori, în perioada de referinţă, la Radio Moldova,  în ştirile politice, în context pozitiv, au apărut următoarele partide (în ordine descrescândă): AMN, PCRM- de 9 ori; PpNŢ - de 7 ori; PDM – de 5 ori; PLDM şi PNL- de 4 ori. 


În context negativ au apărut partidele: PpNŢ (de 4 ori); AMN, PCRM, PL, PSD (de 3 ori), urmate de PDM (de 2 ori). 


În majoritatea cazurilor formaţiunile au fost prezentate în ştirile politice în context neutru (vezi Diagrama 5).

Diagrama 5
[image: image75.emf]Radio Moldova: stiri politice. Context aparitii partide

9 9

3

4

5

7

3

2

4

2 2 2

3 3 3

0

2

4

0

3

0 0 0 0

57

59

51

50

39

20

14

10

13

4

10

4

AMN

PCRM

PLPLDMPDM

PpNTPPCD

PSD

PNL

UCM

MAE

PPM

pozitiv negativ neutru



În perioada de referinţă, în ştirile politice difuzate de Radio Moldova, au fost prezente, deşi în măsură diferită, toate categoriile de protagonişti monitorizate. Cea mai mare prezenţă, precum e şi logic, au avut-o politicienii (70%), aceştia fiind urmaţi de funcţionarii de stat (24 %). Experţii şi cetăţenii au avut o prezenţă insignifiantă (respectiv- câte 3 %) (vezi Diagrama 6).
Diagrama 6
[image: image76.emf]Radio Moldova: stiri politice. Prezenta categorii 

protagonisti

14 (3%)

15 (3%)

107 (24%)

310 (70%)

functionari de stat politicieni experti cetateni


Privitor la raportul  participare bărbaţi-femei, în cadrul ştirilor politice la postul de radio monitorizat, se observă o predominare a bărbaţilor faţă de femei în proporţie   de aproximativ 12:1 (vezi Diagrama 7).

Diagrama 7
[image: image77.emf]410

36

barbati femei

Radio Moldova: stiri politice. Raport gender toate 

categoriile de protagonisti



Atât din punctul de vedere al frecvenţei, cât şi al duratei, între actorii instituţionalizaţi, în fruntea clasamentului se situează Preşidenţia (54 de ori; 1114 sec. ), urmată de Guvern (24 de ori; 600 sec.) şi Parlament (24 de ori, 571 de sec.).  Ştirile politice s-au referit cel mai rar la APL (vezi Diagrama 8)
Diagrama 8
[image: image78.emf]Radio Moldova: stiri politice. Prezenta actori 

institutionalizati

54

24 24

1

1114

600

571

15

Presedentie Guvern Parlament APL

frecventa durata


2.2. Ştiri politice: dimensiuni calitative 


Deşi puţine numeric, ştirile cu caracter conflictual au fost scrise în conformitate cu rigorile profesionale.

Toate ştirile politice din perioada monitorizată au fost nepărtinitoare.

Concluzii:

· IPNA Compania Teleradio-Moldova a difuzat un număr suficient de ştiri politice, cota celor cu caracter conflictual fiind mai mare la televiziune decât la radio.

· IPNA Compania Teleradio-Moldova a asigurat prezenţa în ştiri a unui număr suficient de politicieni şi funcţionari de stat. Politicienii cu cea mai mare vizibilitate (top 10) reprezintă 9 formaţiuni politice.

· Prin numărul formaţiunilor politice, despre care a relatat în ştiri, IPNA Compania Teleradio-Moldova a asigurat un pluralism politic acceptabil.
· Protagoniştii ştirilor politice, în cea mai mare parte, sunt politicieni şi funcţionari de stat. Categoriile experţii şi cetăţenii, la fel categoria femei,  deţin o cotă redusă în cadrul ştirilor politice. 

· În majoritatea covârşitoare a cazurilor, actorii politici au fost plasaţi în ştiri în context neutru.
III. IPRA Compania “Teleradio-Găgăuzia”

2. Tv Găgăuzia
	Număr ştiri:
	40

	Număr ştiri simple:
	34

	Număr ştiri conflictuale:
	6

	1 sursă de informaţie:
	-

	2 & > surse de informaţie:
	6

	părtinitoare:
	2

	nepărtinitoare:
	38


	Nr.
	Protagonişti
	Frecvenţa & durata
	Sinteza datelor 
	CONTEXT

	 
	TV Gagauzia
	Intervenţii directe
	Menţiuni/apariţii
	Int. dir.+menţ./ap.
	pozitiv
	negativ
	neutru

	 
	ştiri
	(num.)
	(sec.)
	(num.)
	(sec.)
	(num.)
	(sec.)
	
	
	

	+
	Funcţionari şi politicieni
	 
	 
	 
	 
	 
	 
	 
	 
	 

	1
	Ghimpu M.
	0
	0
	12
	330
	12
	330
	0
	0
	12

	2
	Filat V.
	4
	70
	4
	100
	8
	170
	0
	0
	8

	3
	Dudoglo N.
	6
	100
	0
	0
	6
	100
	0
	0
	6

	4
	Formuzal M.
	6
	60
	2
	20
	8
	80
	0
	0
	8

	5
	Gaidargi F.
	2
	60
	0
	0
	2
	60
	0
	0
	2

	6
	Vlah I.
	0
	0
	4
	60
	4
	60
	0
	0
	4

	7
	Lupu M.
	0
	0
	2
	40
	2
	40
	0
	0
	2

	8
	Misin V.
	2
	40
	0
	0
	2
	40
	0
	0
	2

	9
	Chistruga Z.
	2
	30
	0
	0
	2
	30
	0
	0
	2

	10
	Turcan V.
	2
	30
	0
	0
	2
	30
	0
	0
	2

	11
	Voronin V.
	0
	0
	2
	30
	2
	30
	0
	2
	0

	12
	Caraseni D.
	2
	20
	0
	0
	2
	20
	0
	2
	0

	13
	Harlamenco A.
	2
	20
	0
	0
	2
	20
	0
	0
	2

	14
	Pasat V.
	0
	0
	2
	20
	2
	20
	0
	0
	2

	15
	Esir S.
	2
	10
	0
	0
	2
	10
	0
	0
	2

	+
	Partide
	 
	 
	 
	 
	0
	0
	 
	 
	 

	1
	PCRM
	4
	70
	10
	120
	14
	190
	0
	2
	12

	2
	PDM
	0
	0
	4
	50
	4
	50
	0
	0
	4

	3
	PMU
	2
	30
	0
	0
	2
	30
	0
	0
	2

	4
	PUM
	0
	0
	2
	20
	2
	20
	0
	0
	2

	5
	AMN
	0
	0
	2
	10
	2
	10
	0
	0
	2

	6
	PL
	0
	0
	2
	10
	2
	10
	0
	0
	2

	7
	PLDM
	0
	0
	2
	10
	2
	10
	0
	0
	2

	+
	Categorii protagonişti
	 
	 
	 
	 
	0
	0
	 
	 
	 

	1
	Funcţionari=B
	22
	320
	18
	450
	40
	770
	0
	2
	38

	2
	Politicieni=B
	4
	70
	6
	90
	10
	160
	0
	2
	8

	3
	Politicieni=F
	2
	30
	4
	60
	6
	90
	0
	0
	6

	4
	Funcţionar=F
	2
	20
	0
	0
	2
	20
	0
	0
	2

	5
	Cetăţeni=B
	13
	0
	0
	0
	13
	0
	0
	0
	0

	6
	Cetăţeni=F
	11
	0
	0
	0
	11
	0
	0
	0
	0

	+
	Categorii funcţionari
	 
	 
	 
	 
	0
	0
	 
	 
	 

	1
	Presedentie
	0
	0
	10
	300
	10
	300
	0
	0
	10

	2
	APL
	20
	270
	2
	20
	22
	290
	0
	2
	20

	3
	Guvern
	4
	70
	4
	100
	8
	170
	0
	0
	8

	4
	Parlament
	0
	0
	2
	30
	2
	30
	0
	0
	2


3.1.  Ştiri politice: dimensiuni cantitative
În perioada supusă monitorizării Tv Găgăuzia a difuzat 40 de ştiri politice, dintre care 6  cu caracter conflictual. Cota ştirilor conflictuale în numărul total de ştiri politice este prezentată în Diagrama 1. 

Diagrama 1
[image: image79.emf]40

6

numar total stiri numar stiri conflictuale

Tv Gagauzia: stiri politice. 

Raport stiri conflictuale-stiri simple


Ştirile politice au făcut referinţă la 15 actori personalizaţi, prezenţa acestora având frecvenţă şi durată diferită. Apariţii directe în ştiri au avut 10 din 15 actori personalizaţi, dintre care 6  reprezentau autorităţile autonomiei (vezi Diagrama 2).
Diagrama 2
[image: image80.emf]Tv Gagauzia: stiri politice. Actori personalizati. 

Aparitii directe.

6 6

4

2 2 2 2 2 2 2

60

70

60

40

30 30

20 20

10

100

Dudoglo N.

Formuzal M.

Filat V. Gaidargi F.

Misin V.

Chistruga Z.

Turcan V. Caraseni D. Harlamenco A.

Esir S.

frecventa durata (sec)


7 actori personalizaţi au fost menţionaţi în ştirile politice monitorizate (apariţii indirecte), dintre care 2 reprezentau  autorităţile autonomiei (vezi Diagrama 3).

Diagrama 3
[image: image81.emf]Tv Gagauzia: stiri politice. Actori personalizati. 

Aparitii indirecte (mentiuni)

12

4 4

2 2 2 2

330

100

60

40

20

30

20

Ghimpu

M.

Filat V. Vlah I. Lupu M. Formuzal

M.

Voronin

V.

Pasat V.

frecventa durata (sec)


Cumulat, vizibilitatea actorilor personalizaţi în ştirile politice (intervenţii directe şi menţiuni) este prezentată în Diagrama 4. 7 din 15 actorii personalizaţi (mai puţin de jumătate) reprezintă ATO Găgăuzia, lucru puţin îndreptăţit.
Diagrama 4

[image: image82.emf]Tv Gagauzia: stiri politice. Prezenta actori personalizati.

12

8 6 8

4 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2

330

170

100

80

60 60

40 40

30 30 30

20 20 20

10

Ghimpu M. Filat V. Dudoglo N.

Formuzal M.

Vlah I. Gaidargi F.

Lupu M. Misin V.

Chistruga Z.

Turcan V. Voronin V. Caraseni D. Harlamenco A. Pasat V.

Esir S.

frecventa durata (sec)


În perioada monitorizată Tv Găgăuzia a făcut referinţă în ştirile politice la 7 partide (vezi Diagrama 5). Reprezentanţii a 2 formaţiuni din 7 – PCRM şi PUM - au avut intervenţii directe, restul – menţiuni. Ca frecvenţă, PCRM a apărut în ştirile politice exact ca şi  celelalte 6 formaţiuni luate împreună. Ca durată – PCRM depăşeşte cu 60 de secunde restul partidelor, luate împreună, şi de 2,3 ori – componentele AIE.

Diagrama 5

[image: image83.emf]Tv Gagauzia: stiri politice. Prezenta partide

14

4

2 2

190

50

30

20

10 10 10

2

2

2

PCRM PDM PMU PUM AMN PL PLDM

frecventa durata (sec.)


În ştirile politice, din 4 categorii de protagonişti monitorizaţi, au fost prezente 3.  A lipsit categoria „experţi”. Cea mai mare prezenţă au avut-o funcţionarii de stat –  mai mult de jumătate din numărul total al protagoniştilor. Cetăţenii constituie a 3-a, iar politicienii – a 5-a parte din numărul total al protagoniştilor ştirilor politice (vezi Diagrama 6).
Diagrama 6

[image: image84.emf]Tv Gagauzia: stiri politice. 

Prezenta categorii protagonisti

16 (20%)

0 (0%)

24 (29%)

42 (51%)

functionari de stat politicieni experti cetateni


În cadrul ştiilor politice bărbaţii figurează în calitate de protagonişti de 3 ori mai des decât femeile (vezi Diagrama 7).

Diagrama 7
[image: image85.emf]Tv Gagauzia: stiri politice. Raport gender toate 

categoriile de protagonisti

63 (77%)

19 (23%)

barbati femei


În ştirile politice de la Tv Găgăuzia, în perioada monitorizată, mai des şi mai mult au fost vizaţi doi actori instituţionalizaţi: APL şi Preşedinţia (vezi Diagrama 8).

Diagrama 8

[image: image86.emf]Tv Gagauzia: stiri politice. Prezenta actori 

institutionalizati

10

22

8

2

300

290

170

30

Presedentie APL Guvern Parlament

frecventa durata (sec)


3.2. Ştiri politice: dimensiuni calitative
Din numărul total de ştiri politice monitorizate, fiecare a 7-ea  a avut caracter conflictual. 

Toate ştirile cu caracter conflictual au fost scrise în temeiul a două şi mai multe surse de informaţie, independente una de alta, fapt ce vădeşte respectarea rigorilor profesionale.

În două rânduri autorii ştirilor politice au avut atitudine părtinitoare, lucru contraindicat de normele deontologice.

În majoritatea covârşitoare a cazurilor, actorii personalizaţi şi instituţionalizaţi au apărut în ştirile politice în context neutru.
4. Radio Găgăuzia
	Număr ştiri:
	36

	Număr ştiri simple:
	35

	Număr ştiri conflictuale:
	1

	1 sursă de informaţie:
	-

	2 & > surse de informaţie:
	1

	părtinitoare:
	-

	nepărtinitoare:
	36


	Nr.
	Protagonişti
	Frecvenţa & durata
	Sinteza datelor 
	CONTEXT

	 
	Radio Gagauzia
	Intervenţii directe
	Menţiuni/apariţii
	Int. dir.+menţ./ap.
	pozitiv
	negativ
	neutru

	 
	ştiri
	(num.)
	(sec.)
	(num.)
	(sec.)
	(num.)
	(sec.)
	
	
	

	+
	Funcţionari şi politicieni
	 
	 
	 
	 
	 
	 
	 
	 
	 

	1
	Filat V.
	0
	0
	8
	132
	8
	132
	0
	1
	7

	2
	Ghimpu M.
	0
	0
	8
	125
	8
	125
	0
	0
	8

	3
	Voronin V.
	0
	0
	5
	75
	5
	75
	0
	3
	2

	4
	Formuzal M.
	2
	60
	0
	0
	2
	60
	0
	0
	2

	5
	Harlamenco A.
	3
	60
	0
	0
	3
	60
	0
	0
	3

	6
	Dudoglo N.
	2
	40
	0
	0
	2
	40
	0
	0
	2

	7
	Diacov D.
	0
	0
	2
	35
	2
	35
	0
	0
	2

	8
	Salaru A.
	0
	0
	1
	30
	1
	30
	0
	0
	1

	9
	Urechean S.
	0
	0
	1
	30
	1
	30
	0
	0
	1

	10
	Godea M.
	0
	0
	1
	25
	1
	25
	0
	0
	1

	11
	Vlah I.
	0
	0
	2
	20
	2
	20
	0
	0
	2

	12
	Lazar V.
	0
	0
	1
	15
	1
	15
	0
	0
	1

	13
	Tanase A.
	0
	0
	1
	15
	1
	15
	0
	0
	1

	14
	Cubreacov V.
	0
	0
	1
	5
	1
	5
	0
	0
	1

	15
	Popusoi A.
	0
	0
	1
	5
	1
	5
	0
	1
	0

	16
	Rosca Iu.
	0
	0
	1
	5
	1
	5
	0
	0
	1

	+
	Partide
	 
	 
	 
	 
	0
	0
	 
	 
	 

	1
	PCRM
	0
	0
	9
	110
	9
	110
	0
	5
	4

	2
	PLDM
	0
	0
	3
	100
	3
	100
	0
	0
	3

	3
	PL
	0
	0
	2
	60
	2
	60
	0
	0
	2

	4
	PDM
	0
	0
	2
	35
	2
	35
	0
	0
	2

	5
	AMN
	0
	0
	1
	30
	1
	30
	0
	0
	1

	6
	PPCD
	0
	0
	2
	10
	2
	10
	0
	0
	2

	+
	Categorii protagonişti
	 
	 
	 
	 
	0
	0
	 
	 
	 

	1
	Funcţionari=B
	4
	100
	18
	287
	22
	387
	0
	1
	21

	2
	Politicieni=B
	0
	0
	13
	210
	13
	210
	0
	4
	9

	3
	Funcţionari=F
	3
	60
	0
	0
	3
	60
	0
	0
	3

	4
	Politicieni=F
	0
	0
	2
	20
	2
	20
	0
	0
	2

	5
	Experţi=B
	2
	
	
	
	2
	
	
	
	

	6
	Experţi=F
	3
	
	
	
	3
	
	
	
	

	+
	Categorii funcţionari
	 
	 
	 
	 
	0
	0
	 
	 
	 

	1
	Guvern
	0
	0
	10
	162
	10
	162
	0
	1
	9

	2
	APL
	7
	160
	0
	0
	7
	160
	0
	0
	7

	3
	Presedentie
	0
	0
	7
	110
	7
	110
	0
	0
	7

	4
	Parlament
	0
	0
	1
	15
	1
	15
	0
	0
	1


4.1. Ştiri politice: dimensiuni cantitative
Radio Găgăuzia a difuzat în perioada de monitorizare 36 de ştiri politice, inclusiv una – cu caracter conflictual.

În ştirile politice au fost prezenţi 16 actori personalizaţi, dintre care 3 – cu intervenţii directe, aceştia reprezentând autorităţile autonomiei (vezi Diagrama 1). 

Diagama 1                                                                   

     [image: image87.emf]Radio Gagauzia: stiri politice.  

Actori personalizati. Aparitii directe

3

2 2

60 60

40

Harlamenco A. Formuzal M. Dudoglo N.

frecventa durata (sec)


13 din 16 actori personalizaţi au apărut indirect în ştirile politice. Dintre ei unul singur reprezintă autorităţile autonomiei (vezi Diagrama 2). Actorii personalizaţi, la care s-a făcut referinţă în ştirile politice, reprezintă partidele parlamentare şi un  1 partid extraparlamentar – PPCD.

Diagrama 2
[image: image88.emf]R

adio Gagauzia: stiri politice. Actori personalizati. 

Aparitii indirecte (mentiuni)

8 8

5

2 2 1 1 1 1 1

75

35

20

30 30

25

15 15

5 5 5

1

1

1

132

125

Filat V. Ghimpu M. Voronin V.

Diacov D.

Vlah I.

Salaru A.

Urechean S. Godea M. Lazar V. Tanase A. Cubreacov V.

Popusoi A.

Rosca Iu.

frecventa durata (sec)


Vizibilitatea actorilor personalizaţi (intervenţii directe şi menţiuni) este prezentată în Diagrama 3. Un sfert din actorii personalizaţi reprezintă autonomia găgăuză.
Diagrama 3

[image: image89.emf]Radio Gagauzia: stiri politice. Prezenta actori personalizati

8 8

5

3 2 2 2 2

1 1 1

75

60 60

40

35

20

30 30

25

15 15

5 5 5

1

1

1

1

1

125

132

Filat V. Ghimpu M. Voronin V. Harlamenco A.

Formuzal M.

Dudoglo N.

Diacov D.

Vlah I. Urechean S.

Salaru A.

Godea M. Lazar V. Tanase A. Cubreacov V.

Popusoi A.

Rosca Iu.

frecventa durata (sec)


Ştirile politice de la Radio Găgăuzia au vizat 6 formaţiuni politice. Ca frecvenţă şi ca durată, în capul listei se află PCRM, urmat de componentele AIE şi de PPCD. Ca frecvenţă, dar nu şi ca durată, PCRM depăşeşte  insignificativ celelalte partide parlamentare (vezi Diagrama 4).
Diagrama 4

[image: image90.emf]Radio Gagauzia: stiri politice. Prezenta partide 

9

3

2 2

1

2

100

60

110

35

30

10

PCRM PLDM PL PDM AMN PPCD

frecventa durata (sec)


Ştirile politice au cuprins 3 din 4 categorii de protagonişti. Lipsă a fost categoria “cetăţeni”. Numeric, au prevalat funcţionarii de stat – mai mult de jumătate, urmaţi de politicieni – o treime,  şi de experţi – a noua parte. (vezi Diagrama 5).
Diagrama 5

[image: image91.emf]Radio Gagauzia: stiri politice. Prezenta categorii 

protagonisti

25 (56%)

0 (0%)

5 (11%)

15 (33%)

functionari de stat politicieni experti cetateni


În rândul categoriilor de protagonişti, femeile, numeric, cedează bărbaţilor  mai mult de 5 ori (vezi Diagrama 6).

Diagrama 6

[image: image92.emf]Radio Gagauzia: stiri politice. Raport gender toate 

categoriile de protagonisti

37 (82%)

8 (18%)

barbati femei


Dintre actorii instituţionalizaţi, cea mai scăzută vizibilitate în ştirile politice a avut-o Parlamentul, iar cea mai mare - Guvernul (vezi Diagrama 7).

Diagrama 7

[image: image93.emf]Radio Gagauzia: stiri politice. Prezenta actori 

institutionalizati

10

7 7

1

162

160

110

15

Guvern APL Presedentie Parlament

frecventa durata (sec)


4.2. Ştiri politice: dimensiuni calitative

Radio Găgăuzia evită, practic, ştirile politice cu caracter conflictual.

Toate ştirile monitorizate au fost nepărtinitoare. 

3 actori personalizaţi din 16 – V.Voronin (în 3 rânduri), V.Filat şi A.Popuşoi ( câte o dată) apar în ştirile politice în context negativ.

O formaţiune politică – PCRM, în 5 rânduri din 9, apare în ştiri în context negativ. 

Nici un actor personalizat sau instituţionalizat nu apare în ştirile politice în context pozitiv. 
Concluzii:

· Teleradio-Găgăuzia a difuzat un număr suficient de ştiri politice, cota celor cu caracter conflictual fiind insignifiantă.

· Politicienii şi funcţionarii de stat din UTA Gagauz-Yeri au avut o vizibilitate mai redusă decât restul actorilor personalizaţi.

· În afara partidelor parlamentare, Teleradio-Găgăuzia s-a referit în ştirile politice la 3 formaţiuni extraparlamentare. Faptul nu contribuie la prezenţa în ştirile radiodifuzorului public regional a unui pluralism politic real.
· Protagoniştii ştirilor politice, în cea mai mare parte, sunt funcţionari de stat. Două categorii de protagonişti - experţii la Tv şi cetăţenii la Radio – au lipsit în ştirile politice.

· Raportul bărbaţi-femei în rândul protagoniştilor ştirilor politice este net în favoarea bărbaţilor.
· În majoritatea covârşitoare a cazurilor actorii politici au fost plasaţi în ştiri în context neutru.
Concluzii finale:

· În perioada de referinţă radiodifuzorii publici, naţional şi regional, au difuzat un număr suficient de ştiri politice. Totuşi, cota ştirilor cu caracter conflictual, în general, este redusă.

· Prin numărul şi diversitatea politicienilor şi partidelor, IPNA Compania Teleradio-Moldova, în comparaţie cu IPRA Compania Teleradio-Găgăuzia, a asigurat în mai mare măsură pluralismul politic în conţinutul programelor de ştiri şi actualităţi.

· Radiodifuzorii publici abordează disproporţionat categoriile de protagonişti ai ştirilor politice, dând prioritate politicienilor şi funcţionarilor de stat.
MD–2028, Republica Moldova, Chişinău, str. Mioriţa, 1	(  73-95-45





Instituţia Publică Naţională a Audiovizualului


Compania „TELERADIO–MOLDOVA”





CONSILIUL DE OBSERVATORI





1 noiembrie 2010       	                      	                                           Nr.1/219





�EMBED Word.Picture.8���








Preşedintele CO __________                                   LŞ                                Secretarul şedinţei CO  __________

Preşedintele CO __________                                   LŞ                                Secretarul şedinţei CO  __________


_1125930766.doc
[image: image1.png]






